zondag 19 augustus 2007

Geen collegegeld bij een IQ vanaf 130

Studenten met een IQ van 130 of hoger hoeven geen collegegeld meer te betalen aan de universiteiten van Freiburg en Konstanz in de Duitse deelstaat Baden-Württenberg. Dit mag opmerkelijk genoemd worden en ik ben benieuwd naar de reacties. Waarom doet een school dit? Het antwoord ligt voor de hand: om betere resultaten te boeken. Met betere resultaten wordt je school beroemd en krijg je meer aanzien en meer opdrachten en dus meer geld. Daar gaat het immers altijd om, meer status, meer geld. Op zich is dat niet verkeerd, maar is dit de juiste manier om dat doel te bereiken? Ik vind van niet. Ten eerste wil een hoger IQ helemaal niet zeggen dat de studenten zich beter gedragen, dus harder studeren, juist niet zou ik denken, ze kunnen immers vanwege hun intelligentie veel andere dingen naast de studie doen en de studie als bijzaak beschouwen. Ten tweede is het vernederend voor de studenten die onder de 130 scoren met hun IQ. Vooral zij die tussen 125 en 130 uitkomen, zouden minstens voor de helft van het collegegeld moeten kunnen studeren. Maar ten derde vind ik het hele idee verwerpelijk, dat je vanwege je IQ wordt vrijgesteld van betaling van schoolgeld. Met IQ word je geboren, dat is geen eigen verdienste, daarom moet het hebben van IQ niet beloond of gestraft worden. Welk IQ heeft de schoolleiding eigenlijk zelf? Je zou ook kunnen zeggen: wie een IQ heeft boven de 130 krijgt een dubbel salaris. Ik ben heel benieuwd wat de rest van het corps daarvan zal vinden. Nee, geen aanzien des persoons. Als de universiteiten willen opvallen met goede resultaten, zullen ze moeten beginnen met goede hoogleraren aan te stellen en vervolgens een premie in het vooruitzicht stellen voor studenten die hun studie succesvol afronden binnen de gestelde tijd. Dat lijkt me veel gezonder, maar ja, daar haal je het nieuws niet mee lijkt me.

Geen opmerkingen: