vrijdag 3 augustus 2007

Servische stier in gevangenis met eigenaar

De Servische stier Micko werd deze week samen met zijn veroordeelde eigenaar in de gevangenis gestopt, zodat de eigenaar voor het dier kan zorgen. Kijk, dat noem ik nu service. Je laat toch je stier niet slachten omdat er niemand naar om kan kijken. Een voorbeeld van begripvolle opsluiting. Als de boer na vrijlating maar niet een klacht indient wegens het gevangen zetten van zijn stier. Ik weet niet of er sprake is van onvrijwillige vrijheidsberoving ten aanzien van de stier. De boer is uit de brand en kan in de gevangenisboerderij gewoon verder boeren. Ik vraag me wel af of de niet zo brave man nu nog wel zijn straf als straf ervaart. Ook vraag ik me af hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Kan iedereen zomaar een stier of paard of varken meenemen naar het gevang omdat er niemand voor kan zorgen? Is dit een uitzondering? Is dit een precedent met niet te overziene gevolgen? Is dit een nieuwe trend in het kader van een zorgzame overheid? Is dit Europees beleid? Wat vindt Brussel van deze ontwikkelingen? Nu is het een stier, maar als de man nu eens twee stieren had of drie of meer? Als ik er zo over nadenk vind ik het geen goede ontwikkeling. Er moet toch iemand te vinden zijn die tijdelijk de zorg van een bedrijf(je) kan overnemen zolang de eigenaar gevangen zit? Dat hoeft de overheid toch niet op te lossen? Nee, ik vind dat het mededogen hier doorslaat naar slappe tolerantie. Geen goed signaal. Op deze manier is gevangen zitten geen straf meer maar een andere vorm van bedrijfsvoering. Mijn advies zou zijn: Micko naar de oppas of naar de slager en de baas in de bak. Punt uit.

Geen opmerkingen: