donderdag 7 juni 2007

Man in dodencel wil lachend het leven laten

Een terdoodveroordeelde in de Amerikaanse staat Texas is van plan lachend het leven te laten. Daarom is de man, Patrick Knight, nu druk in de weer om moppen te verzamelen. De man heeft 16 jaar geleden zijn twee buren doodgeschoten en zal binnenkort daarvoor de doodstraf ondergaan. Wat me vooral opviel aan dit bericht is de motivatie van de man: "Ik weet dat ik niet onschuldig ben", zei Knight, "Ze denken dat ze me doodmaken. Ze denken dat ze me straffen. Maar ze hebben me al gestraft. Ik ben al zestien jaar lang gestraft. Ze laten me juist vrij." Zo gaat de man het ervaren, als een bevrijding uit een doelloos bestaan. Dat hoor je vaker, dat de dood wordt omarmd als een bevrijder en dat is een misvatting. Er komt een einde aan een troosteloos bestaan, maar ben je dan vrij? In de Bijbel wordt de dood als een vijand benoemd. Het is een vijand die mensen van het leven berooft. Het is nooit Gods bedoeling geweest dat we zouden sterven en zeker niet dat we de dood zouden ervaren als een bevrijding. De ware bevrijding is die welke God geeft. Hij vergeeft je je zonden en spreekt je vrij van schuld. Hij neemt je aan als Zijn eigen zoon of dochter en geeft je eeuwig leven. Ik kan me de gedachten van Patrick Knight voorstellen. Het is niet eerlijk om na een straf van 16 jaar alsnog de doodstraf te krijgen. Ik hoop dat Patrick Knight in die 16 jaar vergeving heeft gevraagd en berouw heeft getoond aan God en aan de nabestaanden. Ik hoop dat hij een christen is geworden, een zondaar die uit genade door God als zoon wordt aangenomen. Dan is hij al bevrijd en zal zijn dood hem slechts verlossen uit zijn aardse omstandigheden. Anders wordt zijn ‘bevrijding’ een hel en daar is niets lachwekkends aan.

Geen opmerkingen: