zaterdag 23 juni 2007

'Meetpil' voor Vierdaagse-wandelaars

Deelnemers van de Vierdaagse krijgen in de toekomst vóór elke etappe een pil met een sensor. De sensor meet constant de lichaamstemperatuur. Ook wordt van de wandelaars bloed afgenomen. De tocht van vorig jaar werd een ramp en er vielen twee slachtoffers te betreuren door de extreme hitte onderweg. Dat wil de organisatie voorkomen door de ‘meetpil’ te laten slikken. Je slikt voor elke etappe een zendertje in dat constant de temperatuur doorgeeft aan kastjes langs de weg. ’s Avonds verlaat het zendertje op natuurlijke manier het lichaam (hoopt men). Ik heb toch wat vragen bij deze meetmethode. Allereerst of het geoorloofd is om mensen verplicht een zendertje te laten slikken. Daarnaast vraag ik me af wat je weet aan de temperatuurgegevens. Het lichaam is constant in de weer om de temperatuur op 37 graden te houden dus daar zal het niet veel van afwijken. De conditie van het hart en de bloedvaten spelen een belangrijkere rol dan de temperatuur, lijkt mij. Maar goed, ik ben geen expert en houd al helemaal niet van verre wandeltochten, dus ik weet er maar weinig van. Wel krijg ik steeds meer ontzag en bewondering voor de tocht die Israël maakte door 40 jaar lang door de woestijn te wandelen, terwijl er niemand ziek is geworden of onwel en de bijbel leert dat de voeten niet gezwollen waren, dus geen blaren en dat ook de schoenen niet versleten. Dat is andere koek dan de vierdaagse van Nijmegen. Maar ja, daar stond God zelf achter als organisator en uitvoerder. Geen pillen, geen meetpunten, geen uitvallers. Als je dan toch wilt wandelen, doe het dan als rechtvaardige, op de weg die God je wijst. Dan zul je gegarandeerd niet uitvallen, maar behouden aankomen.

Geen opmerkingen: