woensdag 13 juni 2007

Plaspauze wordt machinist fataal

De Duitse treinmachinist die vorige week om het leven kwam nadat hij tijdens de rit uit zijn locomotief viel, moest waarschijnlijk plassen. Dat blijkt uit onderzoek van de politie. Ik heb daar nooit bij stilgestaan, dat machinisten ook wel eens hoge nood kunnen hebben onderweg in de trein. Ze mogen hun post niet verlaten en dus zou je verwachten dat daar een oplossing voor is. Nu horen we ‘dat het niet ongebruikelijk is’ dat machinisten tijdens het rijden de deur van de trein openen om naar buiten te kunnen plassen. Het kostte deze man zijn leven. We hebben zulke simpele oplossingen voor van alles en nog wat, dat ik niet kan begrijpen dat dit niet beter geregeld is. Desnoods maak je een ‘uitgang’ via een plasbuis naar buiten, of je plaatst een chemisch toilet, of je neemt een ziekenhuisfles om je behoefte in te kunnen doen. Ik vind het weer een geval van ‘dat niemand daar nu aan gedacht heeft’. Het kalf is opnieuw verdronken en ik hoop dat de put nu gedempt wordt. Machinisten moeten onderweg kunnen plassen en wat mij betreft, als ze trek krijgen, een eitje kunnen bakken en koffie kunnen zetten en een permanente verbinding hebben met thuis en een gezellig interieur. En dat geldt ook voor kraanmachinisten en helikopterpiloten, buschauffeurs, ballonvaarders en verder voor iedereen die niet zomaar even stoppen kan en uitstappen. Je kan nu eenmaal niet van een mens verwachten, dat hij ook de natuur onder controle kan houden door middel van een dienstrooster.

Geen opmerkingen: