vrijdag 8 augustus 2008

Tegenpolen blijken elkaar niet aan te trekken

Het vraagstuk of tegenpolen elkaar aantrekken of juist afstoten lijkt opgelost. Duitse onderzoekers pluisden zesduizend relaties uit en kwamen tot de conclusie dat de meeste mensen kiezen voor een partner die vergelijkbaar is met zichzelf. Leuk hè, al die meningen en opvattingen en ondertussen eindigt de helft van alle huwelijken in een scheiding. Ik geloof niet dat het een kwestie van de juiste combinatie kiezen is. Ik denk dat het slagen van een relatie veel meer afhangt van de kunst van liefhebben. Maar dan niet op de hebberige manier, maar op de gevende. Dat soort liefde vind je alleen bij God. Hij alleen is de bron en het voorbeeld van die liefde. Hoeveel je ook verschilt van elkaar met deze liefde wordt het goed. Ik spreek uit ervaring, want mijn vrouw en ik zijn twee uitgesproken tegenpolen, in alles. Er is geen enkel gen wat we samen delen om het zo maar eens te zeggen, geen stukje dna hetzelfde, maar we houden van elkaar op een manier die nooit stuk zal gaan, want we hebben Gods liefde leren kennen en gebruiken die nu in onze relatie. Dat alleen is het geheim van een goede relatie. Niet of je karakters bij elkaar passen, maar of je samen hebt leren liefhebben op de gevende manier. Dat is liefde die blijft en dan past het altijd.

Geen opmerkingen: