woensdag 2 mei 2007

Dronken fietsers op de snelweg

Een 22-jarige fietser uit Pijnacker is om 05.00 uur op de vluchtstrook van de A4 bij Voorburg aangehouden. Een 48-jarige man uit Voorburg werd maandagavond om 19.45 uur van de A12 bij Zoetermeer geplukt. Het komt steeds vaker in het nieuws, mensen, vooral jongeren, die onder invloed van alcohol en drugs allerlei vreemde capriolen uithalen. Hoe dronken ben je als je met de fiets de snelweg neemt? Gelukkig nog wel zo bijdehand om de vluchtstrook te pakken, misschien gedacht dat het de fietsstrook was. Volgens mij is het een bewijs dat de geest niet meer helemaal goed werkt, terwijl het lichaam nog redelijk functioneert na het gebruik van alcohol. Ik herinner me een voorval uit mijn eigen leven, dat ik mijn brommer op de Van Brienenoordbrug over de afscheiding tilde en over de weg sneller thuis dacht te zijn. Het was al behoorlijk laat en er was in die dagen niet zoveel verkeer, zeker niet laat op de avond. Ik was niet dronken, had zelfs niets op, maar dacht gewoon slim te zijn. Ik herinner me nog de lichte paniek toen beneden bij de rotonde de Algerabrug niet verscheen. Ik zat enkele kilometers naast en kon niet meer terug. Ik hield zoveel mogelijk rechts en kneep uit alle macht nog 60 km per uur uit mijn brommert. De enkele auto die me passeerde maakte toeterend duidelijk hoe ze over me dachten. Soms doe je stomme dingen in je leven, die ongewild erger lijken dan de bedoeling was. Ik hoop voor deze twee dat het ook een vergissing was. Gelukkig geen ernstige gevolgen, maar het moet toch eigenlijk niet kunnen, dat je zomaar de snelweg op fietst. Misschien iets voor de minister van verkeer om eens over na te denken. Na de valhelm en de gordel, de reflector en het brommerrijbewijs is het misschien tijd voor een verplicht anti-autoweg-slot, een soort mechanisme dat de fiets afremt of zelfs helemaal blokkeert wanneer de oprit naar een snelweg wordt genomen. Niet zoveel drinken, dat kan natuurlijk ook, maar dat is geen garantie tegen stommiteiten.

Geen opmerkingen: