donderdag 3 mei 2007

Voetgangers in steden lopen steeds sneller

Voetgangers over de hele wereld hebben de laatste tien jaar hun tempo gemiddeld met 10 procent opgeschroefd. Dit blijkt uit een studie naar voetgangers in grote steden door psychologen aan de Universiteit van Hertfordshire in Groot-Brittanniƫ. Ik ben zo blij met dit bericht, want ik dacht dat het aan mij lag. Al enkele jaren merk ik dat iedereen sneller loopt dan ik en daar had ik vroeger nooit last van. Nu is het raadsel opgelost. Door stress en werkdruk gaan mensen steeds gehaaster lopen, wel tien procent harder dan tien jaar geleden, dus een versnelling van een procent per jaar. Als dat zo door gaat kun je over 25 jaar de voetgangers op de fiets niet meer bijhouden. Toch zit er ook een goede kant aan, want als je harder loopt en misschien wel bijna een sukkeldrafje maakt, is dat weer goed voor je conditie en je gezondheid. Maar ja, als de reden stress en werkdruk is, beide zeer ongezond, dan heft dat elkaar weer op. Ik vraag me toch af wat er met mij aan de hand is. Ben ik nu zo rustig of is mijn conditie zo slecht? Laatst liep ik te wandelen met mijn vrouw en ik merkte dat zij steeds een stap voor mij uit liep in plaats van netjes naast me. Toen ik haar vroeg niet zo snel te lopen zei ze, dat ze zich al inhield en zich aanpaste aan mijn tempo. Ja, daar heb ik toch een probleem. Ik kan echt niet harder, want dan voelt mijn lichaam niet meer goed aan. Zou het met de leeftijd te maken hebben? Als je ouder wordt, zeggen ze, gaat alles achteruit. Nou, dan ben ik nog niet oud, want ik ga nog steeds vooruit al is het niet meer zo vlug als de rest.

Geen opmerkingen: