woensdag 21 mei 2008

Een op de tien Nederlanders lijdt aan arachnofobie

Niemand is zo bang voor spinnen als Nederlanders en Belgen. Voorwaar een opmerkelijk feit. Wij leerden vroeger op school dat spinnen nuttige dieren zijn, dus vrienden van de mens, want ze ruimen veel vliegen op. De spinnen hier doen geen mens kwaad, dit in tegenstelling tot de zegswijze ‘ze doen geen vlieg kwaad’, want dat doen ze nu juist wel. Waar de angst voor spinnen vandaan komt is eigenlijk een raadsel, want voor 1750 was hier niemand bang voor de beestjes. Spinnen vormen een aparte groep, want het zijn geen insecten, die hebben 6 poten en meestal vleugels, en spinnen bezitten acht poten. Daarmee vormen ze de orde van de spinnen binnen de geleedpotigen, het is maar dat je het weet. Mijn moeder leerde mij vroeger dat er regen op komst was, wanneer een spin zich in de woonkamer vertoonde. Verder gaf ze er geen aandacht aan. Meestal was de spin niet lang daarna ook gewoon weer verdwenen en ging het een dag later of zo regenen. Ik ben dus helemaal niet opgevoed met angst voor spinnen en ik ben er dan ook helemaal niet bang voor. Ik weet dat ze zich niet op de mens storten om hem vervolgens stukje bij beetje op te peuzelen. Ach, was het niet de oude Schoolmeester die al rijmde: “De mens die lijdt het meest, van het lijden dat hij vreest, maar dat nooit op komt dagen…” Waarom na 1750 de angst voor spinnen heeft toegeslagen in Holland en BelgiĆ« weet ik niet. Misschien heeft het iets te maken met de Franse revolutie die omstreeks die tijd uitbrak en beide landen niet onberoerd liet. In elk geval zal ik twee tips geven om te reageren op het zien van een spin. De eerste tip: laat het beest met rust, hij verdwijnt vanzelf en doet niemand kwaad. Ten tweede (voor als je de eerste toch te eng vindt): Zet een glas over de spin, schuif er een blaadje papier onder en breng hem naar buiten. Het gaat heel makkelijk en is zo gebeurd. De spin zal doodstil in je glas op de bodem zitten en je moet hem er gewoon uitschudden, zo bang is hij voor jou! En dat is nou alles, want echt, spinnen doen bij wijze van spreken, geen vlieg kwaad.

Geen opmerkingen: