vrijdag 16 mei 2008

Singles slapen slechter

Wanneer je elke nacht wakker ligt, is er een grotere kans dat je geen partner hebt. Van de mensen die aangeven dat ze nooit slaapproblemen hebben, is slechts 17 procent single. De wetenschap blijft verbazen. Van alles wordt onderzocht en dan heb je ook uitkomsten. Vervolgens wordt er een verklaring gezocht voor de uitkomsten. Die verklaringen zijn niet meer dan veronderstellingen, totdat nader onderzoek uitwijst dat ze fout zijn, of niet helemaal juist. Daarom heb ik een gezonde mate van argwaan tegen uitkomsten van de wetenschap. Ook in dit geval kun je wel iets vaststellen, maar het lijkt me erg moeilijk op grond van een uitkomst de oorzaken te bedenken. OK onder singles bestaan meer slechte slapers dan onder gehuwden, of mensen met een bedpartner. Moet nu de conclusie zijn, dat een partner in bed je eerder doet inslapen? En waar ligt dat dan aan? Liggen singles nog te piekeren of de deur wel op slot zit en het licht uit is en de vuilnisbak al buiten staat en denken mensen met partners dat hun bedgenoot daar wel voor gezorgd zal hebben, om vervolgens genoegzaam in slaap te vallen? Of vallen mensen met een partner sneller in slaap om maar van het geklets van de ander af te zijn? Liggen singles rillend van kou wakker te wezen, terwijl gehuwden of bedgenoten lekker warm tegen elkaar indutten? Ach wat kan mij het ook schelen. Ik weet een ding, als mijn vrouw een keer ergens anders slaapt en ik lig alleen in mijn grote bed, dan val ik net zo snel in slaap, maar ik lig veel lekkerder vanwege alle ruimte, maar het is een stuk ongezelliger. De volgende keer dat ze weg is, zal ik daar eens over na gaan denken in bed, anders kloppen straks de uitkomsten niet meer.

Geen opmerkingen: