zaterdag 3 mei 2008

'Sommige toetsenborden nog viezer dan toiletbril'

Sommige toetsenborden van kantoor-pc's herbergen zoveel bacteriĆ«n dat gebruikers er goed ziek van kunnen worden. Dat klopt helemaal, dat wil zeggen, dat sommige toetsenborden erg smerig zijn. Ik werk al sinds 1984 met computers en toetsenborden en heb er al heel wat gezien. De smerigste die ik ooit heb gezien stond in een beduimeld kantoortje. De gebruiker rookte en er was geen enkel raam dat ook maar een kiertje open kon. Alles plakte daar, het bureau en vooral het toetsenbord. Het waren oorspronkelijk witte toetsen geweest met grijze of zwarte letters en symbolen. Maar inmiddels waren de meest gebruikte toetsen volledig kaal. De letters “e”, “n”, “d”, “s” en “a” waren totaal verdwenen. Kennelijk sloeg de gebruiker harder met zijn linker- dan met zijn rechterhand de toetsen aan. Aan de randen van de beduimelde toetsen zat een plakkerige bruine rand, dat wil zeggen dat alle toetsen bedekt waren met een bruine plakkende laag, maar dat door het aanslaan uit het midden een vettige cirkel je tegemoet glom, precies vanaf de plaats waar de vingertoppen de toetsen hadden geraakt. Dat je van die smurrie ziek kan worden spreekt vanzelf. Maar ook de aanblik was al ziekmakend. Aangezien ik daar een tijdje moest werken en dat smerige toetsenbord gebruiken, heb ik het meteen vervangen door een nieuw. Zelfs een wc-bril zou zich hiervoor geschaamd hebben. Maar ik heb wel iets geleerd daardoor. Als je wilt weten met wie je te maken hebt, bekijk dan eerst zijn of haar toetsenbord.

Geen opmerkingen: