maandag 12 mei 2008

Gratis concert voor taxichauffeurs na vondst viool

Een Amerikaanse violist die zijn Stradivarius in een taxi had laten liggen en zijn kostbare instrument na een nacht van pure paniek ongeschonden terugkreeg, heeft dinsdag uit dank een concert gegeven speciaal voor taxichauffeurs. Ik kan me voorstellen dat je weinig slaapt als je je Stradivarius kwijt bent geraakt. Het is dan ook heel begrijpelijk dat de man na de teruggave spontaan een concert gaf. Ik vermoed dat iedereen het hiermee eens is. Maar stel je nu eens voor dat de violist had gereageerd met: “O, die viool, die hoef ik niet meer hoor.” Dat zou een slag in het gezicht zijn van de taxichauffeur die de viool terugbezorgde, maar ook de oude Stradivarius zou zich dan ten onrechte hebben uitgesloofd om het instrument de juiste perfectie mee te geven. Nee, dat is ondenkbaar. Ook hier zal iedereen het mee eens zijn, vermoed ik. Maar dan nu de clou, want die is er. Wij zijn als mensheid iets veel kostbaarders kwijtgeraakt dan een Stradivarius, namelijk de liefde van God in ons binnenste. Door dat verlies dreigt er een zware veroordeling, maar gelukkig, de liefde van God is teruggebracht door de Zoon van God, Jezus. Hij biedt aan ieder die liefde zonder extra kosten aan. Als iedereen die liefde zou accepteren, hadden we vrede op aarde. Maar in plaats daarvan zeggen de mensen: “O, die liefde, die hoef ik niet meer hoor.” Treurige zaak. Voor niets al die moeite gedaan. Maar de mensen die deze teruggave wel accepteren, zijn de koning te rijk. Ze blijven jubelen en danken, omdat ze beseffen dat hun leven weer compleet is geworden.

Geen opmerkingen: