donderdag 19 juli 2007

Ezels in Kenia moeten luier om

Tot groot ongenoegen van de inwoners hebben de autoriteiten van een Keniaans dorp besloten dat alle ezels een luier moeten dragen. De bestuurders hebben genoeg van de stinkende ontlasting die de dieren in het dorp achterlaten. Ik wrijf even twee keer in mijn ogen en lees opnieuw dit opmerkelijke bericht. Het staat er echt en het bericht is geen grap. Ezels poepen op de weg en dat stinkt. Er zijn wel wat straatvegers maar er is niet tegenop te vegen. Dus heeft de burgemeester besloten de ezels tot het dragen van een luier te verplichten. Hij komt ze niet zelf omdoen en vertelt ook niet waar ze te verkrijgen zijn, maar het gepoep op straat moet afgelopen zijn. De boeren protesteren hevig. De ezels zijn koppige beesten en trappen hard en leg dan maar eens een luier om zo’n beest. Het lijkt me trouwens ook een goed idee voor koeien en paarden, want die kunnen er ook wat van. Daar verbaas ik me ook in Nederland over. Honden mogen niets meer op de stoep laten vallen, maar paarden kunnen gewoon verder schijten, hele hopen vol. De artsen staan klaar met tetanusinjecties voor het geval er een ongelukkige is die erin terechtkomt en gewond raakt. Ik ben benieuwd hoe de ervaringen in Kenia zullen zijn. Volgens mij staan de fabrikanten in de rij om de luiers te produceren in de kleuren ezelgrijs, lentegroen en Keniakaki. Ik hoop zo dat het aanslaat en dat dan premier Balkenende ervoor zorgt dat in Nederland alle paarden een luier krijgen. Lijkt me mooi met Prinsjesdag, goudkleurige luiers voor de paarden die de koets trekken. Af en toe is het nieuws wel leuk, vind ik.

Geen opmerkingen: