vrijdag 20 juli 2007

Politie toont begrip voor computeragressie

Een man uit het Duitse Hannover ontving sympathie uit onverwachte hoek, nadat zijn buren de politie hadden gebeld omdat hij midden in de nacht voor lawaai zorgde. De man was zo gefrustreerd door het dienstweigeren van zijn computer, dat hij het ding het raam uit gooide. Ja en dat geeft herrie zo midden in de nacht. Ik stel me voor dat de man zijn computer nog een aantal verwensingen heeft nageroepen toen hij hem op straat gooide. Wat ik niet begrijp is de reactie van de buren. Waarom kijk je niet gewoon wat er aan de hand is en betuig je je medeleven met de gefrustreerde buurman. Waarom meteen de telefoon gepakt en de politie gebeld? Je weet toch dat er dan nog meer herrie in de straat zal komen? Is het niet in de nacht zelf dan wel de dag erna. Wie vindt het nu leuk om de politie op de stoep te krijgen omdat een buurman zich aan het geluid ergert? Ik heb dat zelf een keer meegemaakt, toen ik jaren geleden in de tuin van de buren saxofoon ging spelen om een uur of drie in de nacht. Dat was natuurlijk niet zo slim van me, maar ik heb me jarenlang – ja, tot op de dag van vandaag – afgevraagd welke buur de politie heeft gebeld. Gelukkig toonde de politie meer begrip voor de moedeloze Duitser dan voor de boze buurman. Hij zal ook niet worden vervolgd voor zijn woede-uitbarsting, maar hij moet wel zelf de rommel opruimen. Kijk en dan blijf je met een ding zitten en dat is je buurman die de politie belde. Want die irritatie is minstens even groot en je kunt echt niet op begrip van de politie rekenen als je hem ook het raam uitgooit.

Geen opmerkingen: