zaterdag 21 juli 2007

Hoogleraar geeft tienen zonder tentamen

Een Duitse hoogleraar heeft studenten een tien gegeven zonder dat zij een tentamen hadden afgelegd. Zijn werkgever, een hogeschool in Hildesheim, overweegt disciplinaire maatregelen omdat de docent de regels overtrad. Leuk voor de studenten zo’n hoogleraar. Volgens de geruchten was hij ook vaak afwezig op colleges. Dat zou een verklaring voor zijn gulle gedrag kunnen zijn. Maar het mag natuurlijk niet, want dan heeft je diploma geen inhoud meer. We verwachten een eerlijke beoordeling voor geleverde prestaties. Toch zet dit verhaal me wel aan het denken, want wie beoordeelt het beoordelingsvermogen van docenten? Ik weet uit ervaring dat leraren geen vaste normering hanteren bij het beoordelen van geleverd werk. Als de uitslag van een repetitie hoofdzakelijk onvoldoendes oplevert, kan afgevraagd worden: “Waren de vragen te moeilijk, of zijn de leerlingen te dom?” Vaak wordt dan voor het eerste gekozen en wordt de normering aangepast. Eigenlijk deed de hoogleraar nu ook zoiets. Een goede man, of toch niet? Zijn geweten werkt wel ten opzichte van de uitslag van de toetsen, maar kennelijk niet bij het geven van colleges. Hoe dan ook, de man zal wel disciplinair gestraft worden, de tienen zullen ongeldig worden verklaard en uiteindelijk zijn de studenten dus toch gewoon de dupe. Ze kunnen de tentamens wel overdoen, maar de benodigde kennis ontbreekt helaas. Geen goed idee dus van de hoogleraar om zijn taken te verzuimen en ook niet om dat te camoufleren met het geven van tienen. Je kan de ene fout niet corrigeren met de andere. Die weg gaat alleen maar naar beneden. En uiteindelijk zijn er alleen maar slachtoffers.

Geen opmerkingen: