zondag 22 juli 2007

Man koelt woede op eigen auto

De politie heeft donderdagavond een 30-jarige man uit Den Haag opgepakt die met een breekijzer op een auto in Leidschendam stond in te rammen. Op het bureau aangekomen ontdekten agenten dat de auto waarop de man zijn woede koelde van hem zelf was. Het lijkt een goede grap, maar is het dat ook? Nee natuurlijk, er moet iets mis zijn, anders verniel je niet je eigen bezit. De politie heeft ook goed gehandeld, want vernieling kan niet getolereerd worden op straat. Dat de man zijn eigen auto sloopte bleek pas later. De man was gefrustreerd en koelde zijn woede op de auto. Dat zie je zo vaak, dat het haast gewoon wordt. Niet dat mensen hun auto slopen, maar wel hun eigen leven. Dingen zitten tegen, dan maar aan de drank. Doelen worden niet gehaald, dan maar compenseren met een paar te dure uitgaven. Dat daardoor de problemen alleen groter worden is op dat moment niet in beeld. Mensen reageren vaak vanuit gevoel, emotie. Ik ben boos dus ik ram iets in elkaar. Ik ben teleurgesteld dus ik drink me zat. Ik ben verdrietig dus ik eet veel te veel. Emotie is een slechte raadgever. Maar wat dan? Ik zou zeggen, wees beter voorbereid. Denk van tevoren na over je gedrag. Bouw een fundament voor wanneer dingen tegenzitten. Leer zelfbeheersing, leer ergens iemand te hebben die naar je wil luisteren. Vraag ook eens advies aan anderen. Al deze dingen zijn beschikbaar bij God. Geloof geeft je een goede basis om alle stormen te doorstaan. God kan begrijpen als geen ander en geeft je altijd de juiste raad. In plaats van je leven of je bezit te slopen, helpt Hij je jezelf terug te vinden en je bezit te vergroten. Ik vind het onbegrijpelijk dat zoveel mensen deze God negeren en alles zelf proberen op te lossen.

Geen opmerkingen: