vrijdag 27 juli 2007

Kat voorspelt overlijden

In een verzorgingshuis in de Amerikaanse staat Rhode Island loopt een kat rond met een nogal morbide gave. Het twee jaar oude beest kan voorspellen wanneer een patiĆ«nt komt te overlijden. Telkens als de kat bij een oudje in bed kroop, overleed die persoon dezelfde dag nog. Nu kun je concluderen dat de kat voorspellende gaven bezit, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn. Misschien draagt de kat wel een bacterie bij zich waardoor de oudjes acuut last krijgen van de luchtwegen, of misschien veroorzaakt de kat wel een dodelijke allergie. Ook is het denkbaar dat de oudjes zo schrikken van het in bed springen van de kat dat het hart het begeeft. Kortom er zijn nog heel wat conclusies te trekken, maar opmerkelijk is het wel. Al 25 keer is het nu zo gebeurd. Het personeel is al begonnen de familie te waarschuwen als ze de kat weer op iemands bed zien springen. Dat gaat wel erg ver, maar de kat voelt kennelijk meer dan de mens. Ik heb ook zo’n kat. Iedere keer als hij voor mijn stoel gaat zitten, met zo’n schuine blik omhoog, dan kom ik uit mijn stoel en laat hem naar buiten. Hij voelt dat perfect aan. Het gaat nooit fout. Hij hoeft maar te gaan zitten voor mijn stoel en hup ik kom al overeind, loop naar de deur en doe hem open. Mijn kat weet dit gewoon, maar niemand heeft dit fenomeen nog ooit opgemerkt en ik houd mijn mond erover. Voor dat je het weet staat er een stuk in de krant en ik kan mijn kat niet vragen wat er dan gaat gebeuren.

Geen opmerkingen: