dinsdag 31 juli 2007

Dieven zeulen fiets naar politiebureau

Twee fietsendieven hebben in Maarssen een ongelukkige route gekozen. Ze zeulden een afgesloten fiets vrijdagnacht langs het politiebureau in het Utrechtse dorp. Daar liepen ze tegen de lamp. Een typisch geval van de verkeerde weg kiezen. Ik doe dat ook altijd, als ik linksaf of rechtsaf kan kiezen, kies ik altijd verkeerd. En als ik denk, dan neem ik de andere, dan blijkt dat weer de verkeerde te zijn. Volgens mij hebben alle mensen een ingebouwde neiging om de verkeerde route te kiezen. Waarom zijn anders die navigatiesystemen zo populair? Ik heb ook zo’n ding, maar het vervelende is dat die ook wel eens de verkeerde route aanwijst, dat schiet dan natuurlijk niet op. Maar – en dat is dan weer wel een goed idee – als de planner merkt dat hij fout zit, zoekt hij zelf een nieuwe route, zodat je uiteindelijk toch je doel bereikt. Daar is het bij de fietsendieven niet van gekomen, zij kunnen hun route aanpassen als de politie hen weer vrijlaat. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, leert een Nederlands spreekwoord. Ik hoop dat de dieven tot inkeer komen en geen fietsen meer stelen. Ik hoop ook dat als mensen een verkeerde levensroute kiezen ze op tijd tot inzicht komen en hun route aanpassen. De bijbel is een betrouwbaar navigatiesysteem.

Geen opmerkingen: