zondag 25 november 2007

Rookwaren in winkel verleiden ex-roker

Rokers die willen stoppen of net zijn gestopt, gaan vaak weer overstag door het zien van sigaretten achter de toonbank. ‘De begeerte der ogen’ is een van de drie dingen die de Bijbel noemt over alles wat in de wereld is. De reclame doet niet anders dan de begeerte opwekken via ogen en oren. Ik kan me voorstellen dat mensen die willen stoppen met roken of net gestopt zijn in de verleiding kunnen komen om weer te kopen bij het zien (of ruiken) van tabaksartikelen. In Australië is nu een voorstel gedaan om het etaleren van rookwaren te verbieden. Ze mogen dan alleen nog in een afgesloten kast ergens onder de toonbank worden bewaard. Ik heb een veel goedkopere oplossing: zet een donkere bril op of blijf thuis. Mensen die echt willen stoppen, laten zich niet verleiden door het zien van een pakje rookwaar. Pas als ze blijven stilstaan voor de etalage en gaan dromen over hoe het zou zijn om weer een pakje te kopen, ja, dan vragen ze erom. Daarom vind ik het voorstel uit Australië onzinnig. Dan kun je ook alle snoep en koek en chocolade wel in een afgesloten kast onder de toonbank verstoppen. Er zijn zoveel dingen die mensen verleiden tot aankoop van overbodige producten. Casino’s en fruitautomaten onder de toonbank, kleding en drank onder de toonbank, alles wat mensen weer terug kan werpen in oude verslavingen onder toonbank. Alles in een afgesloten kast en dan houden we samen de illusie in stand dat we heel volwassen mensen zijn, met genoeg zelfbeheersing en gezond verstand om niet in te gaan op alles wat we dan nog zien.

Geen opmerkingen: