vrijdag 16 november 2007

Luiers vervangen als straf

Een rechtbank in Antwerpen heeft een man een opmerkelijke werkstraf opgelegd: hij moet de luiers van zijn toekomstige baby verversen. Dat meldden Vlaamse media donderdagavond. De twee toekomstige ouders hadden elkaar al vechtend toegetakeld, maar waren intussen weer verzoend en hoopten op clementie van de rechter. Dat pakte echter anders uit. De rechter gaf geen vrijspraak, maar verplichtte de man om zijn toekomstige baby de eerstkomende drie jaar te verschonen. Opmerkelijk vind ik die uitspraak wel, want daarmee suggereert hij dat het verschonen van een baby een straf is. Nu heb ik in mijn leven heel wat babybilletjes verschoond en ik heb dat nooit als een straf ervaren. OK, soms moest je even je neus dichtknijpen, maar als de oorzaak van die luchtvervuiling was opgeruimd, de billen gewassen, gepoederd of ingesmeerd en een verse luier aangelegd, dan verspreidde zich een heerlijke geur en kon je glimlachend terugkeren naar je dagelijkse bezigheden. Ik spreek nu van de tijd van de katoenen luiers. Wat ik wel heel vervelend heb gevonden is het uitspoelen van de poepluiers voor ze de wasmachine in konden. Je hield dan gewoon een emmer vol bruine stinkende substantie over, maar sinds de komst van de Pampers is die ellende over. Luchtdicht afgesloten kun je de luier wegwerpen in de daarvoor bestemde bak. Nee, een baby verschonen is geen straf. Als dat wel zo was, dan zouden heel wat moeders onterecht veroordeeld zijn. Wat ik me wel afvraag is of de straf uitvoerbaar is. Moet de man nu thuisblijven van zijn werk vanwege zijn veroordeling? Gaat de politie dat controleren? Een ding is te hopen, dat de man zijn straf niet op zijn vrouw afreageert, want dan zijn we weer terug bij het begin. Maar dat zal de rechter wel goed hebben ingeschat, denk ik. Of valt dit toch onder de categorie rechterlijke dwalingen?

Geen opmerkingen: