dinsdag 6 november 2007

Kruiden in voedsel helpt bejaarden beter eten

Koks en docenten van de Voreca Management School in Leuven voeren een onderzoek naar het verbeteren van de smaak van voedsel. Smaak wordt gevormd in je mond maar vooral in je neus. Als je verkouden bent proef je haast niets meer. Bij oudere mensen neemt het reukvermogen af en dus ook de smaak. Daardoor wordt eten minder aantrekkelijk en laten oudere mensen vaker hun eten staan of eten ze minder. Nu gaan de koks aan de slag om het eten voor ouderen smakelijker te maken door het toevoegen van kruiden (geen zout en suiker), het op andere temperaturen klaarmaken en andere, smakelijkere, ingrediƫnten te gebruiken. Ik vind het een goed idee, want ik heb zelf ook last van een neus die niet helemaal vlekkeloos werkt. Een groot deel van de geuren gaat mijn neus voorbij, om het zo maar eens te zeggen. Dat heeft heel veel voordelen, maar bij het eten ook nadelen. Ik geloof dat God mijn neus gaat herstellen dus dat komt goed, maar voor ongelovigen en anderen kan het nieuwe kookboek voor ouderen een mooie oplossing zijn. Wie te weinig eet onderhoudt zijn lichaam niet goed en verliest zijn gezondheid en kracht. Nu nog een oplossing bedenken voor al die tandeloze bekjes. Smakelijke puree misschien?

Geen opmerkingen: