donderdag 29 november 2007

Angst voor lelijkheid zet aan tot sporten

De angst om er slecht uit te zien motiveert mensen meer om te gaan sporten, dan de wens om er goed uit te zien. Dat is de conclusie van Britse onderzoekers. Ze deden onderzoek naar de motivatie van mensen om wel of niet te stoppen met sporten en vonden dat angst voor lelijkheid de mensen aanzet om langer door te gaan. Dat lijkt me logisch, want als je die angst hebt gaat die ook niet over door te sporten. Er zit een verkeerde verwachting bij die mensen, namelijk dat ze door te sporten veranderen van een kikker in een prins. Als iemand hen vertelt dat dat alleen in sprookjes voorkomt sla je hun hoop aan diggelen. Nee, doorgaan, rennen en fietsen en roeien zonder ook maar een meter vooruit te komen, trekken en duwen aan gewichten tot je erbij neervalt, kom op mensen, anders blijf je lelijk voor de rest van je leven. ‘Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn’, schrijft Paulus aan de mensen uit Kolosse. ‘Als Christus verschijnt, die ons leven is, zult ook gij met hem verschijnen in heerlijkheid.’ Als Christus verschijnt, wanneer is dat? Ja, Hij zal ooit eens op aarde verschijnen, maar Hij kan nu al verschijnen in elke gelovige. Als de liefde van God, die in ons hart is uitgestort verschijnt, dan verschijnt ook Gods heerlijkheid. Dat maakt mensen mooi. Al het andere is surrogaat. Natuurlijk mag iedereen naar de sportschool, ik doe zelf ook een poging, maar niet om mooier te worden. Mijn oog is gericht op de onzichtbare werkelijkheid dat ik deel uitmaak van een volmaakte nieuwe schepping. Mijn gedachtepatronen moeten zich bekeren tot die nieuwe werkelijkheid, zodat ik er ook in ga wandelen. Christus’ beeld, Zijn karakter, groeit in mij. Zijn Geest verandert mijn geest en ik ga meer en meer op Hem lijken. Dat doet niet de sportschool, maar de bijbel. Door me daarmee te voeden, geef ik Gods Geest de kans me te vernieuwen. En dat motiveert mij. Niet de angst om door God te worden afgewezen, maar het verlangen om Hem te behagen, dat is het. Ik ben niet lelijk maar mooi. Ik ben niet zwak maar sterk. Ik ben niet arm maar rijk. Ik ben niet ziek maar gezond. Ik ben niet verloren maar behouden. Ik ben niet tijdelijk maar eeuwig. Ach, wat weet de wereld van deze dingen? Laat je niet gek maken.

Geen opmerkingen: