vrijdag 23 november 2007

Stappenteller helpt om af te vallen

Mensen die een stappenteller gebruiken en dagelijks bijhouden hoeveel ze hebben gelopen, vallen af en krijgen een lagere bloeddruk. Afvallen is in. Steeds meer mensen en vooral ook kinderen, worden of zijn te dik. Sonja Bakker doet goede zaken, tot jaloezie van de Weight Watchers. Afvallen is het gesprek op verjaardagen en partijtjes. Steeds meer mensen willen alleen nog maar water drinken in plaats van suikerrijke drankjes. Bewegen, de sportschool, gezonder eten, de fiets in plaats van de auto nemen, het zijn allemaal middelen om hetzelfde doel te bereiken: afvallen. Ik heb me altijd afgevraagd waartoe een stappenteller dient, maar nu is het geopenbaard: je valt ervan af. Je moet dan wel stappen natuurlijk. Dus je valt niet af van de stappenteller, maar van het stappen. Met stappen bedoel ik in dit verband wandelen, dit ter voorkoming van misverstanden. Er zouden anders mensen kunnen zijn die denken dat ze afvallen van het bezoeken van een paar kroegen. Volgens mij wordt daardoor alleen je portemonnee dunner. Nee, de stappenteller telt je stappen. En als je dagelijks 10.000 stappen laat tellen, dan val je af. Je kan ook zeggen dat je elke dag een uur moet wandelen, dat komt ongeveer op hetzelfde neer. Daarom denk ik dat dit bericht een ander doel dient dan mensen aanzetten tot meer bewegen. Ik vermoed dat dit bericht zo vlak voor Sinterklaas de kooplust moet wekken van mensen die een origineel presentje zoeken. Prima idee trouwens, maar je kan ook afvallen door het kopen van een horloge, of een kookwekker, of een zandloper, of een hond, het gaat erom dat je gaat bewegen en je stappen, of de tijd telt. De rest is flauwekul.

Geen opmerkingen: