woensdag 14 november 2007

Man trouwt met hond om aan vloek te ontkomen

In India is een man met een hond getrouwd omdat hij gelooft vervloekt te zijn. Op jongere leeftijd heeft de man twee honden gedood en aan een boom opgehangen. Daarna is hij aan beide benen verlamd geraakt en aan een oor doof. Hij ziet dat als een vloek en volgens een astroloog kan die alleen doorbroken worden door te trouwen met een hond. Dat is nu gebeurd. Hoe het nu gaat met de gezondheid van de man wordt niet vermeld. Dit gebeurt dus ook nog op onze mooie wereld. Geloof speelt hier een rol. Sommigen noemen het bijgeloof, maar bijgeloof is ook geloof. Waar geloof je in, dat is de vraag. Wat je gelooft, dat doe je. Zoals de mens denkt, zo doet hij. Dat is een waarheid uit de bijbel en ik geloof daarin. Ik zie het om me heen. Ongeloof is ook geloof, je gelooft daarbij dat iets niet is zoals anderen beweren. In het sprookje van de gouden bal moet een prinses een kikker kussen om haar bal terug te krijgen. Ze doet het en de kikker verandert in een knappe prins, maar dat was een sprookje. Geloof is een mechanisme, het zet iets in werking. Maar nu de keerzijde, want niet alles wat je gelooft gebeurt ook werkelijk. Dat zou te mooi zijn om waar te wezen. Dan zou geloven toveren worden. Nee, geloof moet voortkomen uit een betrouwbare bron. Als de bron betrouwbaar is kun je alles geloven wat die bron openbaart. Daarom wordt in de bijbel geloof verbonden met God. Je moet dan eerst geloven dat God bestaat, dat is geloven in God. Maar daarnaast – en dat is nog veel belangrijker – moet je God geloven. Ik geloof God. Daar begint mijn geloofsleven. God spreekt en ik geloof Hem en handel ernaar. Alles wat buiten God wordt geopenbaard geloof ik niet, omdat ik niet weet of dat betrouwbaar is. Dan heb ik geen zekerheid. Bij God wel, alles wat Hij zegt is waar. Om het nog makkelijker te maken heeft Hij zijn zoon Jezus naar de aarde gezonden. Daar kunnen we naar luisteren, alles wat Hij zegt is ook waar, want Hij en God zijn één. Hij zegt: ‘Om onder een vloek uit te komen heb ik die vloek op mij genomen, je hoeft dat slechts te geloven en je bent vrij.’ Is het zo simpel? Ja, zo simpel is het. Veel lastiger is het om in dat geloof te leven en dus vrij te zijn en vrij te blijven. Ook dat weet Hij en daarom zegt Hij ook: ‘Ik ben je Helper, vertrouw Mij.’ Wandelen in geloof is wandelen in de waarheid. Ik leer dat van Jezus die gezegd heeft de waarheid en het leven te zijn. Ik geloof dat.

1 opmerking: