zaterdag 17 november 2007

Tropische vis kan ook op land leven

Een tropische vissoort die in de mangroves van Brazilië en Belize rondzwemt, kan ook op land leven. De vissen kunnen 66 dagen zonder water leven. Deze ontdekking deed een onderzoeker die per ongeluk een boomstronk omschopte en er de vis in vond. De Mangrove Rivulus leeft het liefst gewoon in het water, maar kan dus ook overleven als hij voor enkele weken in een boomstronk zit. Ik vraag me wel af hoe dat kan, want een vis heeft kieuwen waarmee hij zuurstof uit het water haalt. Ik vermoed dan ook dat de boomstronk in dat mangrovegebied in het water stond. Anders zou ik ook niet weten hoe die vis in die stronk kan komen. Je kan dus spreken van een boomstronk waar water in blijft staan of die minstens erg vochtig is. Dat maakt het verhaal al wat meer begrijpelijk. Vroeger leerde ik op school dat een stekelbaarsje zijn zwangere vrouwtje door een te nauw nestje stuurt, zodat ze al persend haar eitjes kwijtraakt. Sommige vissen zoeken misschien zulke nauwe vreemde plekjes, ik weet het niet. Maar toen deze onderzoeker de boomstronk omschopte vond hij een vis. ‘Hoe lang zit je hier al?’, vroeg hij belangstellend. ‘O’, antwoordde de vis, ‘zeker al een week of 9 en als ik me niet vergis is het vandaag op de kop af 66 dagen geleden dat ik hierin ben gekropen.’ ‘Hé, bedankt vis, dat is wereldnieuws, hoe kan ik zeggen dat je heet?’ ‘Iedereen noemt me hier Rivulus, Mangrove Rivulus, maar je mag me ook wel Ri noemen hoor. Waar kom je trouwens zelf vandaan, want veel mensen kom ik hier niet tegen.’ ‘Nee, dat zal wel, maar ik ben wetenschappelijk onderzoeker en ik schop af en toe een boompje om om te zien of er nog wat te ontdekken valt. Vandaag heb ik dus geluk. Maar ik ga er vandoor, want ik maak hier een mooi artikel van voor de krant. Je wordt nog beroemd.’
Ik heb moeite met dit verhaal, want als die Rivulus vissen allemaal de nijging hebben om boomstronken te bewonen, hoe kom je daar dan achter? En wie houdt de tel bij? Nee, teveel vragen en te weinig antwoorden. Voorlopig houd ik het op een rustzoekende vis die wreed gestoord werd door een schoppende onderzoeker. Leuk verhaal, maar morgen is iedereen het weer vergeten.

Geen opmerkingen: