dinsdag 12 februari 2008

'Lachen is ongezond'

Lachen kan een ernstige bedreiging vormen voor de gezondheid. Dat blijkt uit een onderzoek van een toonaangevende psychiater van de universiteit in het Japanse Osaka. Dat kan toch niet waar zijn, was mijn eerste reactie en na het lezen van het artikel is het ook niet waar. Lachen is gezond en vrolijkheid bevordert de genezing. Waar het hier om gaat is het verplicht tonen van een glimlach op je gezicht, dat is ongezond en kan tot psychische klachten en depressie lijden. In Japan moeten werknemers de hele dag een glimlach op hun gezicht tonen, vraag me niet waarom, maar ze moeten het. En ze doen het kennelijk ook, want er is nu onderzoek naar gedaan. Je moet het zelf eens proberen een half uur vol te houden, dat gaat echt niet. Alle vrolijkheid verdwijnt erdoor en misschien is dat wel juist de bedoeling, immers, ernstige werknemers werken beter door dan vrolijke. Dus de rare situatie doet zich voor dat als je in Japan iemand een vrolijk gezicht ziet trekken, je haast zeker weet dat hij niet vrolijk is. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daarvan zelf ook in de war raakt. Je voelt je rot, maar als je in de spiegel kijkt zie je een glimlachend gezicht. En op den duur blijft je gezicht in die stand staan, de spieren zijn dan zo verkrampt dat ze zich niet meer kunnen ontspannen. Treurigheid alom. RSI in je gezicht, overbelaste lachspieren, een verkrampt gelaat. Probeer daar maar vrolijk bij te blijven. Als iedereen in Japan zo’n lachebekkie toont, ben ik benieuwd wat ze laten zien als ze wel echt vrolijk zijn. Ik kan maar tot een conclusie komen, wie gezond wil zijn en een vrolijk leven leiden, kan maar beter niet in Japan gaan wonen. Je kunt erom glimlachen, maar doe dat alsjeblieft niet in Osaka.

Geen opmerkingen: