maandag 4 februari 2008

Unieke cursus tegen blozen

Groningse psychologen hebben een cursus ontwikkeld voor mensen met bloosangst. Tot nu toe bestonden er in Nederland alleen langdurige therapieën. Wat een uitkomst, een therapie tegen blozen. Als je bloost wordt er extra veel bloed naar je hoofd gepompt, zodat je er uitziet als een tomaat. Daar schaam je je dan weer voor, want je bent geen tomaat. Zoiets is het volgens mij wel. Ik heb wat afgebloosd in mijn leven, zozeer zelfs dat je ervan ging blozen als je dacht dat je wel eens zou kunnen gaan blozen. Je was voortdurend bezig met te proberen niet te blozen. En als je dan een keer bloosde, meestal in een groep mensen, dan dacht je dat iedereen het zou zien en er iets van zou denken. Ja, ja, er spelen zich hele drama’s af in dat hoofd. De eerste keer dat ik bloosde was omdat ik iets had stukgemaakt en de meester op school vroeg wie het gedaan had. Nou dan ben je er meteen gloeiend bij. Als ik daarna bloosde had het altijd met schaamte te maken. Als iemand er maar niet achter zou komen, dat ik verliefd was, of had afgekeken, of van de suiker had gesnoept, of iets anders had gedaan wat onopgemerkt diende te blijven. Was er in die dagen maar een verkorte cursus geweest, wat zou mijn leven dan vele spannende ogenblikken hebben kunnen missen. Ik kan me niet herinneren ooit schade geleden te hebben van het blozen. Ik denk zelfs dat de meesten er niets van gemerkt hebben. En nu bloos ik vrijwel nooit meer. Nu lach ik een beetje gniffelend om anderen die blozen en waarvan ik zie dat ze het ook willen verbergen. Leedvermaak hè, zo gaat dat. Ik weet wel dat ik opgelucht was na het blozen en dat het daarna vrijwel niet meer voorkwam. Zoiets van: dat hebben we ook weer gehad. Het moet toch met je denken te maken hebben en dan vooral het denken over jezelf. Als daar de boel in balans komt zal het blozen wel over zijn. Volgens mij is daarom de pubertijd de beste bloostijd. Laat het maar gewoon gebeuren, zou ik zeggen, niemand vindt het gek dat je bloost, het staat alleen wat eigenaardig, maar dat is maar even.

Geen opmerkingen: