zaterdag 23 februari 2008

Onderzoek naar geloof

Onderzoekers van de Universiteit van Oxford steken 1,9 miljoen pond (ongeveer 2,5 miljoen euro) in een onderzoek naar het geloof in God. Zij stellen zich de vraag of het geloof is aangeboren of aangeleerd. Dat vind ik nu toch zo’n arrogante houding, zo totaal onwetenschappelijk, dat ik al meteen afhaak. Aangeboren of aangeleerd, het zijn twee woorden die de exponenten zijn van een denken dat totaal van God is afgekeerd. Is de keuze van je man of vrouw aangeboren of aangeleerd? Waarom ben je ervan overtuigd dat hij of zij de ware is? Aangeboren of aangeleerd zijn totaal niet aan de orde, het is een keuze. Je kiest ervoor omdat je overtuigd bent. Die overtuiging dat je goed zit is niet aangeboren of aangeleerd, maar ontstaat in je hart door omgang. Er gaan denkprocessen aan vooraf en je komt tot de conclusie. Het feit dat dit bij miljarden mensen gebeurt en is gebeurd, laat zien dat het mogelijk is. Kennelijk is het bij de onderzoekers niet gebeurd want die vragen zich nog af of geloof een positieve uitwerking heeft gehad op de evolutie. Beste mensen als je gelooft in God heb je helemaal geen theorie over evolutie meer nodig. Dan weet je het antwoord van de schepping: God sprak en het was er. Mooi hoor zo’n scheppende God, daar heb ik wel vertrouwen in. Dan kan hij mij ook herscheppen van een rebellerend eigenwijs mensje dat alles denkt te kunnen verklaren naar een toegewijd liefhebber van een ongeziene Schepper. Dan kan hij mij veranderen van zondaar en slechterik in een zoon of dochter van God, niet door evolutie, niet door aanleg of erfenis, maar door de rechtstreekse invloed van zijn zuivere Geest op mijn geest. Het gaat over het onzichtbare en dat is helaas niet wetenschappelijk te verklaren. Jammer voor die ongelovige onderzoekers. Jammer van die 1,9 miljoen pond.

Geen opmerkingen: