zondag 24 februari 2008

Tv-kakkerlak veroorzaakt ophef

Een televisiestation in Turkmenistan heeft zich de woede van vele kijkers op de hals gehaald, omdat er tijdens het avondjournaal een kakkerlak op het bureau van de nieuwslezer rondkroop. Woedende mensen belden verontwaardigd de tv-studio en zelfs het ministerie bemoeide zich ermee. Intussen zijn al dertig medewerkers ontslagen. Het kan verkeren, maar dit is toch wel bizar, ik bedoel dat ontslag van al die medewerkers. Eén kakkerlak maakt nog geen zomer, zou een Turkmeens spreekwoord kunnen luiden. Kijk, als de studio nu krioelt van die beestjes en ze overal overheen kruipen, ja dan kan ik me zo’n reactie voorstellen, maar om één enkele kakkerlak zoveel drukte maken vind ik wel wat overdreven. Want wat doen kakkerlakken nu helemaal? Zijn ze gevaarlijk? Er zijn wel meer dan 4000 soorten waarvan er maar 20 schadelijk zijn. Maar ja, wie ziet het verschil? Een kakkerlak kan twee dingen heel snel, namelijk rennen en zich vermenigvuldigen. Daarom is de lichte paniek wellicht toch terecht, want hun aanwezigheid veronderstelt een slechte hygiëne. De meeste bestrijdingsmiddelen hebben geen vat op de beestjes, ze kunnen ertegen. Vangen is ook lastig, want ze verstoppen zich razendsnel in kieren en gaten. Het zal me niet verbazen als er op de Turkmeense tv de komende tijd meer kakkerlakken verschijnen, want de kans dat er slechts een aanwezig is in het gebouw is zeer gering. Het is wel te hopen dat ze nu stoppen om mensen te ontslaan, want iedereen is nodig om de beestjes te bestrijden. Een gelukkige gedachte bij dit alles is wel, dat als ze daar zijn, ze niet hier zijn. Of voel ik nu iets kriebelen, hallo, bent u er nog? Of werkt het alleen op tv?

Geen opmerkingen: