woensdag 20 februari 2008

Man hangt eigen schilderij in museum

Een man heeft vrijdag een eigen schilderij opgehangen in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Het kleine linnen doek in lijst werd zaterdagochtend ontdekt en weggehaald. Kijk, dat vind ik nou leuk. Je hoort altijd alleen maar dat schilderijen worden weggenomen en nu hangt iemand er eentje bij. Dat vind ik echte humor. Maar ja, het mag zeker niet hè. Want binnen de kortste keren werd het weggehaald. Nou ja, kortste keren, het heeft er wel een nacht gehangen. De heer Jeffrey Cools, ontwerper en uitvoerder van het werkje had het tegen sluitingstijd mee naar binnen gesmokkeld en tegen de muur geplakt. Terwijl de beveiligingscamera’s hun werk deden en de beveiligers kennelijk even iets anders te doen hadden, lukte het om het doek aan de muur te plakken. En daar hing het dan, tussen alle door mensen tot beroemd bevorderde andere doeken. Ik kan me voorstellen dat een groots gevoel van warme trots door het lichaam van de heer Cools stroomde. Ik kan me voorstellen dat hij van pure adrenaline ’s nachts geen oog heeft dichtgedaan, opgewonden als hij was over zijn geslaagde kunstuitvoering. Ja en dan werd het de volgende dag toch ontdekt en meteen weggehaald, dat is jammer. Het museum had goede zaken kunnen doen door het enkele dagen te laten hangen, maar nee hoor, het protocol hè. En daarom is het van Abbemuseum weer als vanouds. Eindhoven weer even gewoon als altijd. Alleen de heer Cools, die heeft me daar een stunt uitgehaald. Zijn schilderijtje hangt nu waarschijnlijk thuis weer aan de spijker, maar wat geeft het. Hij heeft het gedaan, het heeft in alle kranten gestaan. Hij heeft wereldnieuws gemaakt. Daar kan menig schilderij in het van Abbemuseum nog een puntje aan zuigen. Eindelijk gebeurt er weer eens iets in Nederland waarover met een glimlach gesproken kan worden.

1 opmerking:

Anoniem zei

Het is nu te koop via marktplaats