vrijdag 15 februari 2008

Kogel uit burgeroorlog verwijderd bij Spanjaard

De 88-jarige Spanjaard Faustino Olivera herstelt voorspoedig van een opmerkelijke operatie die hij onlangs onderging in het ziekenhuis van Barbastro in de Noord-Spaanse regio Aragon. De man was in de burgeroorlog door een kogel getroffen en die was nooit verwijderd, omdat de artsen hem indertijd niet konden vinden. Maar de laatste tijd begon de kogel toch een infectie te veroorzaken en moest hij er alsnog uit. Ik moest denken aan mensen die met verwondingen blijven rondlopen die ook niet verwijderd zijn en dus ook niet genezen. Zo vaak kom je dit tegen, ook in je eigen leven, dat gebeurtenissen uit je jeugd of uit vroegere jaren pas later aan het licht komen als pijnlijke herinneringen. De woede en boosheid om afwijzing en pesterijen, de emotionele gevolgen van misbruik en vernedering, ze moeten er een keer uit, om weer helemaal gezond te worden. Soms loop je al jaren met oude verwondingen en denk je ‘laat maar zitten’. Je bent misschien bang dat je alles weer opnieuw zult beleven en stopt het liever weg. Toch is het beter om die operatie te ondergaan en een definitieve oplossing te kiezen. Door de pijn van dat ogenblik kan daarna de volledige genezing komen. Ik heb het al vaak gezien bij mensen, dat ze op die manier helemaal gezond werden. Ik heb het ook zelf ondervonden en weet dat wegstoppen geen optie is. Op een dag speelt het toch weer op. Daarom ben ik zo blij met de Here Jezus. Hij is de Geneesheer van mijn leven. Hij heelt en herstelt wat beschadigd is, zodat ik gezond en ongehinderd verder kan leven. Zelfs al ben je 88, eruit met die kogel of wat het ook is. Er is geen heerlijker gevoel dan gezond en hersteld te zijn.

Geen opmerkingen: