vrijdag 8 februari 2008

Snotterende muis ontwikkeld tegen verkoudheid

Voor het eerst is het wetenschappers gelukt om een muis een verkoudheid te laten oplopen. De wetenschappers hopen zo eindelijk een medicijn te vinden voor verkoudheid en ernstiger ziektes zoals astma. Soms vraag ik me af waar de grens ligt bij die wetenschappers. Nu blijken ze al jarenlang bezig te zijn om een muis verkouden te krijgen. Al vanaf de jaren zestig is bekend welk virus de aanstichter is van een verkoudheid, maar lukte het niet er een medicijn tegen te ontwikkelen, omdat muizen niet verkouden worden. Maar nu dus wel. Maar stel je eens voor hoeveel snotterende muizen je nodig hebt voor dat medicijn eindelijk is ontwikkeld. Moet je dat die arme beestjes aandoen? Is die kwaal nu zo erg? Er zijn al zoveel goedwerkende middelen tegen verkoudheid, dat ik het maar houd bij die van mijn vader. Zet drie glazen naast elkaar, doe in het eerste heet water, in het tweede cognac, in het derde suiker met een uitgeknepen citroen (alleen het sap hoor). Daarna meng je het geheel door elkaar, werkt het naar binnen en ga je zo snel mogelijk naar bed (als je dat nog haalt na al die cognac, maar dat ligt aan de grootte van je glas). Mijn ervaring is dat je dan een nacht diep slaapt, veel transpireert en de volgende morgen fit je bed uitstapt. Nu weet ik wel dat daarmee niet wetenschappelijk is aangetoond dat het werkt, maar dat is in mijn geval niet zo belangrijk. Of je drie glazen met voornoemde ingrediënten in een tablet of pilletje kan stoppen is mij ook niet bekend. Het lijkt me alleen heel lastig worden dit door die muizen te laten nuttigen, om te zien of het bij hen ook werkt. Maar ja, in dit geval is dat ook helemaal niet nodig, want je hebt verkouden mensen genoeg om er eens mee te experimenteren. Bij mijn schoonvader werkte een heel andere truc. Niet om verkoudheid te genezen, maar om te voorkomen dat je het krijgt. Hij hield gewoon in huis zijn hoed op. Ook dat werkte prima en ik kan me niet voorstellen dat er niet veel meer middelen beschikbaar zijn tegen verkoudheid. Die wetenschappers weten hier niets van, die hadden het veel te druk om die muis verkouden te krijgen. En nu het eindelijk zover is, willen ze weer dat hij er vanaf komt. Rare jongens, die wetenschappers.

Geen opmerkingen: