maandag 24 september 2007

Belgische vrouw mag hooguit 10 kilometer rijden

Een 97-jarige vrouw heeft van de rechter een rijbeperking opgelegd gekregen. Omdat ze een oogoperatie had ondergaan, kon ze niet goed zien en veroorzaakte een ongeluk. Dat had ze kennelijk ook niet gezien, want ze was doorgereden. Je zou zeggen: ‘Oma, het is mooi geweest, hier met dat rijbewijs en nu nooit meer de weg op.’ Maar de Belgische rechter oordeelde anders: ‘Allez, gij zult slechts 10 kilometers per dag mogen rijden en awel dan alleen nog overdag als het licht is en niet donker, zulle. En dan ook nog uitsluitend op de lokale wegen en niet op de snelweg.’ Voorwaar een mild vonnis, ik laat even in het midden of het ook wijs is. Maar madam nam daarmee geen genoegen en de oude schooljuffrouw weerde zich kranig: ‘Maar neen, hè, mijn zuster woont immers 17 kilometers van hier en dan moet ik ook nog eens retour. Bovendien ben ik absoluut geen gevaar op de weg, want ik rijd nooit harder dan de derde versnelling.’ Het lijkt wel een Belgenmop, maar het is echt gebeurd. Hoe het afloopt weet ik niet, maar ik hoop wel dat ze verder dan 10 kilometer van den Hollandse grens woont. Want laten we eerlijk zijn, die uitspraak van zo’n rechter daar kunnen we ook geen frieten van bakken. Mij gedacht.

Geen opmerkingen: