dinsdag 4 september 2007

Eenzaam jongetje belt politie

Een 6-jarig jongetje uit Den Haag heeft zondagnacht rond 01.30 uur de politie gebeld omdat zijn moeder weg was. Hij had net een mobiele telefoon gekregen. Toen de jongen ’s nachts wakker werd miste hij zijn moeder, die uit was. Het was niet de eerste keer, maar nu had hij een mobieltje en dus belde hij de politie. Niet zo gek gedacht van de jongen. Het gevolg was wel dat hij werd overgedragen aan bureau Jeugdzorg en ik weet niet of dat helemaal zijn bedoeling was. Toen moeder rond 04.30 thuis kwam vond ze de politie in plaats van haar zoontje op haar wachten. Hoeveel kinderen liggen er alleen thuis te slapen terwijl de ouders weg zijn? Ik weet dat dit niet alleen in deze tijd gebeurt maar ik ken het ook uit mijn eigen jeugd wel. Het kwam niet vaak voor, maar als het gebeurde vond ik het niet leuk. Ook al wist ik waar mijn ouders waren, ik voelde me toch aan mijn lot overgelaten. Als je lang genoeg wachtte viel je wel in slaap en als je wakker werd, waren ze er weer. Zelf gebruikten mijn vrouw en ik een babyfoon als we ’s avonds weg gingen en een van de buren hield dan een oogje in het zeil. Dat was voor ons wel een gerust idee, maar of dat voor de kinderen ook zo was weet ik niet. Mobieltjes bestonden nog niet en de kans dat de politie gebeld zou worden door een van de kinderen lijkt me nihil. Dit jongetje wist niet waar zijn moeder was. Ze had wel een mobiel gegeven maar kennelijk geen telefoonnummer waar ze te bereiken was. Is het een uitzondering, of is het veel vaker regel dan we denken? Is het gemakzucht van de moeder, denkt ze dat hij toch wel slaapt, denkt ze dat er toch niets kan gebeuren? De politie vindt het onverantwoordelijk gedrag en dat is het ook. Ouders moeten weten waar hun kinderen zijn en kinderen moeten hun ouders kunnen bereiken. Dat is het minste wat je kan doen voor elkaar. Als je dan toch een keer weg moet, zorg er dan voor dat er iemand bereikbaar is of, nog beter, zorg voor een oppas in huis. Misschien dat dit nieuws er voor zorgt dat alle ouders hun gedrag nog eens nagaan op dit punt. Dan heeft de jongen niet voor niets gebeld.

Geen opmerkingen: