zaterdag 8 september 2007

Slecht weer leidt tot meer snoepen

Nederlanders hebben met het slechte zomerweer massaal troost gezocht in de snoeptrommel. Uit cijfers van onderzoeksbureau AC Nielsen blijkt dat de verkoop van snoep, chocolade en koek de afgelopen maanden meer dan normaal is gestegen. Nou dat is opmerkelijk nieuws. Slecht weer wekt de eetlust op, of moeten we zeggen, als mensen binnen moeten zitten, grijpen ze automatisch naar een snoepje. Ik kan het me wel voorstellen. Zelf heb ik ook een blikje met dropjes op grijpafstand op mijn werkplek staan. Als ik buiten ben heb ik daar natuurlijk niets aan. Je zou ook kunnen zeggen: Als het mooi weer is, ontberen veel mensen hun snoepje. Ik denk dat er nog een andere reden is voor meer snoepgebruik: de kinderen. In de zomermaanden hebben ze vakantie en als ze dan niet buiten kunnen zijn, gaan ze binnen maar herrie schoppen en de boel afbreken. Moeder radeloos, vader op het werk (of andersom) en dan geeft het snoepje toch ook wel uitkomst. ‘Lusten jullie een snoepje, maar dan moet je daarna toch maar even naar buiten hoor.’ Je hoort het al zeggen. Ben trouwens benieuwd of er nog andere effecten te melden zijn van het slechte zomerweer, zoals dalende bierverkoop, overschot aan zomerkleding, meer depressiviteit, ach er is zoveel te onderzoeken. Zou het werkelijk belangrijk zijn? Moet het werkelijk in de krant? Of is er door het slechte zomerweer ook minder nieuws? Of gaat door verhoogd snoepgebruik de kwaliteit van de berichtgeving naar beneden? Wie zal het zeggen.

Geen opmerkingen: