dinsdag 25 september 2007

Wandeling goed voor seniorenbrein

Senioren die de dag vrezen dat hun geheugen achteruit gaat, kunnen het beste regelmatig een ommetje maken. Wandelen is goed voor ieder mens, je bent weer eens even in de buitenlucht, je ziet weer eens andere dingen om je heen, je komt wellicht iemand tegen voor een praatje, kortom, wandelen zet je hersenen aan het werk en houdt ze scherp. Dat beweren althans enkele geleerden van de Vrije Universiteit. Ze hebben wel 152 senioren onderzocht en dit was de uitkomst. Het verbaast me niets. Volgens mij is elke activiteit goed voor je hersenen. Het maken van puzzels, het oplossen van vraagstukken, het piekeren over de kinderen, allemaal goed. Buiten lopen, fietsen, bewegen, zwemmen en fitness, ook allemaal goed voor de hersenen. Vakantie houden is minder goed en slapen is ronduit slecht, dat spreekt vanzelf, want dan doen je hersenen ook vrij weinig. Ik vraag me wel af of het mogelijk is je hersenen teveel te activeren. Dat je ze zoveel impulsen geeft dat de stoppen als het ware doorslaan, want uiteindelijk zijn het toch allemaal stroompjes daar in dat brein die de boel aan de gang houden. Zouden ze niet een apparaatje kunnen uitvinden dat je als een horloge om je pols kan dragen en waarop je de conditie van je hersenen kan aflezen. Een piepertje erop om te waarschuwen dat de hersenen nodig geactiveerd moeten worden of juist niet. Een soort hersenmeter met een wijzertje dat van groen naar rood kan gaan, net als de spanningmeter in een auto bijvoorbeeld. En laten ze er dan ook een goede handleiding bij doen, want anders weet je misschien al niet meer waarvoor dat metertje dient. Misschien in de vorm van een lichtkrant onder het metertje, zodat je kan lezen wat je het beste kunt gaan doen om je hersenen op peil te houden. Ach zo’n Vrije Universiteit kan dat toch wel uitzoeken, ze hebben toch niet veel anders te doen. Let op mijn woorden, binnenkort kun je een onderzoek verwachten met als uitslag dat gezonde voeding een langere levensverwachting geeft, of dat een hogere bankrekening leidt tot meer koopgedrag, of dat het hebben van een paard leidt tot een bredere beenstand, of dat sinds mensen vaker wandelen buiten, het aantal voetgangers is toegenomen. Mooie onderzoeken zijn dat, daar hebben we wat aan. Maar nu moet ik weer even een luchtje gaan scheppen, want ik hoor mijn hersenen al piepen.

Geen opmerkingen: