vrijdag 7 september 2007

'Vroeg opstaan niet gezond'

Generaties lang is gepredikt dat het goed zou zijn voor "den werkenden mensch" om vroeg op te staan. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt nu dat dat juist ongezond is. O, wat is dit weer een heerlijk onderwerp. Ik houd wel van zulke stellingen, vooral om er eens lekker tegen te schoppen, zodat ze omvallen, haha. Vroeg opstaan, laat opstaan, vroeg naar bed, laat naar bed, iedereen heeft er een mening over. En het valt me op dat deze meningen altijd precies passen bij het slaappatroon van de persoon zelf. ‘Ik ben een avondmens, dus spreek me voor elf uur niet aan, want dan ben ik niet te genieten.’ ‘O, nee, ik ben juist een ochtendmens, ik kom fluitend mijn bed uit en zit vol energie.’ ‘Nou, mij moet je ’s nachts niet storen hoor, want als ik eenmaal wakker ben kom ik nooit meer in slaap.’ ‘O, daar heb ik helemaal geen last van, ik ga er wel drie keer uit op een nacht en slaap daarna gewoon weer door.’ Het zijn zomaar wat zinnetjes die je op elke verjaardag kunt beluisteren. Wat is gezond? Is elke mens eender? Heeft iedereen evenveel nodig? Lariekoek natuurlijk, net zoals niet ieder mens evenveel hoeft te eten, hoeft ook niet iedereen evenveel te slapen. Waar het vooral om gaat is dat je genoeg slaapt om je weer fit te voelen en dat heeft niets met de klok te maken, maar wel met de tijd. Veel mensen hebben zo’n 8 uur slaap nodig, nou prima. Als je vroeg op moet, ga je op tijd naar bed om dat te kunnen halen. Maar maak er wel een gewoonte van om je slaapuren op vaste tijden te hebben, zodat je lichaam er aan went. Als je stress krijgt omdat je vroeg moet opstaan, terwijl je nog niet uitgerust bent, dan is dat logisch. Ga dan eerder naar bed. Te korte nachten geeft stress voor de meeste mensen, dan is je lichaam nog niet voldoende hersteld. Als je niet houdt van vroeg opstaan, zet dan als je thuis komt de klok drie uur vooruit, dan kun je om 12 uur naar bed en om acht uur opstaan. Vervolgens vraag je of iemand anders de klok om 11 uur weer drie uur terug zet. Voor alles is een oplossing. Ik houd me liever aan de bijbel. Dat is mijn bron van wijsheid, omdat het Gods woord is: ‘Nog even slapen, nog even sluimeren, nog even liggen met gevouwen handen, daar komt uw armoede aangelopen en uw gebrek als een gewapend man.’ Lijkt me duidelijk, toch?

Geen opmerkingen: