zaterdag 29 september 2007

Man vindt been in veilingaankoop

In Amerika kocht een man op een veiling een rookoven die een ingepakt menselijk onderbeen bleek te bevatten. De man meldde zijn bizarre vondst bij de politie, die op haar beurt de vorige eigenaar wist op te sporen. Bij navraag bleek het om het onderbeen van de zoon des huizes te gaan. Na een vliegtuigongeluk moest zijn onderbeen worden geamputeerd en uit religieuze overwegingen had hij zijn been bewaard. Er staat niet vermeld welke die redenen dan geweest zijn, maar ik kan er wel een paar bedenken. Bijvoorbeeld: ‘Wat God gemaakt heeft gooi je niet zomaar weg.’ Of: ‘Als ik begraven wordt moet mijn onderbeen mee het graf in.’ Of: ‘Als ik mijn been bewaar kan God het er wellicht weer aan zetten en genezen.’ Of: ‘Als mijn been ontbreekt bij de opstanding, krijg ik wellicht ook in de hemel een verminkt lichaam.’ In elk geval kan de man zijn been weer komen ophalen bij de nieuwe eigenaar van de rookoven. Of er nu een goede reden bij staat of niet, de eigenaar van het been houdt in elk geval rekening met God. En hoewel zijn familie – volgens het bericht – niet zo religieus is, heeft de man toch zijn standpunt vastgehouden. Ik denk dat zijn been mee het graf in gaat als de man komt te overlijden. Het is zijn overtuiging dat hij het in elk geval moet bewaren. Kijk en dat vind ik nu gewoon mooi. Dat iemand omdat Hij met God rekening houdt zijn leven op een bepaalde manier inricht. Of je het ermee eens bent of niet, maakt niet uit. Voor deze man is het een daad van geloof. Bizar, maar wel mooi.

Geen opmerkingen: