zondag 2 september 2007

Dief gooit buit weg van 10.000 euro

Een dief in Düsseldorf heeft niet goed naar zijn buit gekeken. Een door hem gestolen koffer met daarin 10.000 euro, heeft hij weggegooid met de buit er nog in. Dat is balen natuurlijk, wanneer je achteraf beseft, dat je iets kostbaars hebt weggegooid. Nu kun je zeggen, dat deze dief er toch geen recht op had en dat is ook zo, maar het gevoel blijft hetzelfde. Zo had ik jarenlang een goedwerkende computer op zolder staan. Het was een Commodore64 met diskdrive en een heleboel floppies met vooral spelletjes. Dat ding was op een zeker moment zo ouderwets en werd zo lang al niet meer gebruikt, dat ik hem bij de vuilnis heb gezet omdat we de zolder aan het opruimen waren. Je weet dat die oplossing definitief is en dat hij dan wordt vernietigd. ‘Zie zo, weg met die rommel’, zal ik toen hebben gedacht. Maar achteraf heb ik daar toch spijt van gekregen. Ik heb me helemaal niet gerealiseerd dat er iets waardevols werd weggegooid, want een C64 is een gewild object voor verzamelaars en hobbyisten. ‘Als je alles van tevoren wist, zou je veel dingen niet hebben gedaan’, wordt vaak gezegd of gedacht. Ik weet niet of dat zo is, maar spijt krijg je altijd te laat. Vaak is het onze gedachte ‘dat je er toch niets meer aan hebt’ waardoor we dingen weggooien. Wat niet weet dat niet deert, maar als je er later toch weet van krijgt, dan komt de spijt, het berouw. Veel mensen hebben hun relatie met God weggegooid, ze ‘doen er niets meer aan’. Dat is een pijnlijke vergissing, want daarmee heb je het kostbaarste bezit uit je leven weggedaan. Dat is heel iets anders dan 10.000 euro in een koffertje, dat is het leven zelf. Gelukkig laat God zich altijd terugvinden voor wie naar Hem zoekt. Bij Hem is berouw nooit te laat.

Geen opmerkingen: