dinsdag 11 september 2007

'Vertraagde hersenactiviteit bij mobiele bellers'

De hersenen van mensen die vaak mobiel bellen zijn trager dan die van minder frequente gsm-gebruikers. Ja, dat zal wel weer een geweldig onderzoek zijn geweest waar deze uitslag uit is voortgekomen. Mijn eerste reactie is: ‘Zeker een onderzoek van een frequente mobiele beller geweest.’ Kijk, dat vind ik nu zo merkwaardig met zulk soort onderzoeken. Wat is nu oorzaak en wat is gevolg? Ik denk dat mensen met een vertraagde hersenactiviteit sowieso langer hun gsm gebruiken, datzelfde geldt voor stotteraars en slechthorenden. Sommige zaken gaan nu eenmaal langzamer bij de ene groep dan bij de andere. Ik denk dat je ook wel een onderzoek kan doen met de uitslag dat langer tv kijken lijdt tot korter slaapgedrag. Maar het kan ook zijn dat mensen die minder slaap nodig hebben daarom langer tv kijken. Kortom wat hebben we aan zo’n onderzoek en meer nog aan zo’n uitslag? Of is het de bedoeling dat we nu massaal bang worden om te bellen en teruggaan naar de postduif? Het is net als in de bijbel wordt geleerd: sommigen eten alles en voor anderen is bepaald voedsel onrein. Sommigen zijn tegen mobiel bellen en anderen zijn er voor. Sommigen bellen lang en anderen kort. Maar om daar nu meteen conclusies uit te trekken dat het invloed heeft op de hersensnelheid, nee, dat geloof ik niet zomaar. Ik heb moeite met deze snelle conclusie. Maar misschien is mijn hersenactieradius ook wel te beperkt om dit zomaar aan te nemen. In elk geval bel ik niet veel met mijn gsm, maar ik slaap wel korter dan gemiddeld en ik eet ook lang niet alles. Maar dat geldt toch zeker voor heel veel mensen. En is er al eens onderzoek gedaan naar de gevolgen van trage of minder trage hersenactiviteit? Is het niet zo dat versleten hersencellen niet meer worden vervangen? Slijten trage hersencellen langzamer, dan allemaal bellen. Ik weet het allemaal niet, maar het kan me ook eigenlijk helemaal niet zoveel schelen.

Geen opmerkingen: