zaterdag 8 december 2007

Hersenfout veroorzaakt ingebeelde lelijkheid

De hersenen van mensen met 'ingebeelde lelijkheid' registreren beelden niet goed. Wat zij zien, komt anders binnen in de hersenen. De hersenen veranderen het binnenkomende signaal in een mismaakt beeld en sturen dat bericht terug. De hersenen versleutelen de broncode, ze encrypten de gegevens zodat niemand ze meer normaal kan interpreteren. Dat is de reden dat sommige mensen zichzelf lelijk vinden. Ze kunnen daar zelf natuurlijk niets aan doen, de hersenen zijn de boosdoeners. Nu doet zich echter een merkwaardig fenomeen voor en dat is dat de hersenen die grap alleen uithalen bij de persoon zelf. Als hij/zij naar een ander kijkt, ziet hij/zij geen mismaakt gezicht. In dit hele verhaal mis ik toch de geest van de mens. De geest is er door God ingeblazen en verblijft ‘ergens’ in ons lichaam. God blies geen hersenen naar binnen, maar ademde zijn geest in de mens. Met je geest maak je beoordelingen, met de geest bepaal je de morele waarde, je hersenen ontvangen slechts indrukken. Je hersenen ontvangen een beeld, maar je geest bepaalt wat daarvan de morele waarde is. Eva zag bijvoorbeeld een vrucht die goed was om van te eten, niks mis met die vrucht. Maar haar geest wist dat God die vrucht verboden had. Haar geest had moeten zeggen: afblijven nu. Maar de mens heeft ook nog een ziel, het autonome deel dat al die indrukken bij elkaar voegt en een besluit neemt. Aardse indrukken komen via de zintuigen bij de hersenen binnen, maar de geest ontvangt geestelijke indrukken en de ziel tenslotte moet al die zaken beheersen en besluiten nemen. Daarom vind ik dit verhaal veel te eenzijdig, alsof alleen de hersenen een rol spelen. De onderzoekers hebben vastgesteld welk hersendeel actief is, meer niet. De conclusie dat diezelfde hersenen beelden verminken en verdraaid terugsturen is voor rekening van deze wetenschappers, maar ik heb daarover een afwijkende mening, zoals je hebt kunnen lezen. Of zou ik ook door mijn hersenen voor de gek gehouden worden en bestaan geest en ziel niet eens? Ik geloof er helemaal niets van. Mijn bron is de bijbel en niet de wetenschap. Als ik wil weten hoe de mens ‘werkt’, kan ik beter te rade gaan bij de Ontwerper en Bouwmeester. Hij heeft er verstand van. Door Zijn Geest ontvangen we inzicht, wijsheid en waarheid. Zonder Zijn Geest houd je slechts dwaasheid en leugen over. En dat is pas lelijk.

Geen opmerkingen: