zaterdag 1 december 2007

Boete voor haan die te vroeg kraait

Een boer in de Italiaanse provincie Bolzano is door een rechtbank veroordeeld tot een boete van 200 euro, omdat zijn haan te vroeg kraait. Nu dat weer, hebben we net de affaire met de kerkklokken uit Tilburg gehad, dan is het nu weer een haan die de ochtendrust verstoort. Kunnen mensen dan nergens meer tegen? Zijn de lontjes dan zo kort geworden? Prikkelbaar en agressief, dat zou je kunnen vinden van mensen die zich ’s morgenvroeg al zo ergeren. Een man trapt de deur in bij de buren omdat hun wekker te lang afloopt, waarom zo opgefokt? Ik vermoed dat het te maken heeft met stress. De snelheid van het leven, de werkdruk, de zorgen en dan ook nog een haan die gaat kraaien, of een klok die begint te luiden, of een wekker die niet stopt. Ik ken het verschijnsel om uit je slaap gehaald te worden. Vroeger deden mijn kinderen dat, tegenwoordig mijn kater. Het is heel vervelend als je daarna de slaap niet meer kan vatten, maar waarom eigenlijk? Het komt door je verwachtingspatroon. Ons is geleerd dat te kort slapen een negatief effect heeft op je functioneren overdag. Wie dat gelooft, zal zich ook minder goed voelen, maar ik heb ontdekt dat je het ook anders kan benaderen. Mijn moeder zei vroeger al: ‘Als je niet meer kan slapen dan kom je er maar uit.’ Ik ben het met haar advies eens. Als ’s morgens de haan gaat kraaien kun je gerust opstaan zonder een vervelende dag te hebben. Als je de haan ziet als een onderdeel van al die prachtige morgengeluiden, dan kun je er zelfs van genieten. De vogels beginnen te fluiten als de zon opkomt. De haan, de duiven, de koekoek als hij er is, het zijn allemaal muzikanten uit het natuurorkest dat ons iedere morgen met een symfonie laat ontwaken. Zie de schoonheid ervan en geniet. Waar zouden we zijn als je ’s morgens alleen nog maar het geraas mag horen van autoverkeer, de bromfiets van de krantenjongen, het geluid van passerende treinen of vertrekkende vliegtuigen? Moeten we daar zo blij mee zijn? Zijn we niet zelf de schuldigen, in plaats van de haan? Bij de verwende werkende westerse mens is de natuur uit beeld verdwenen. Een boerderij mag niet meer stinken, koeienmest mag niet meer worden uitgereden en boeren worden steeds meer ruimte ontzegd. Als we al boetes gaan geven voor het kraaien van een haan, dan wordt het tijd om eens te gaan nadenken over de maatschappij die we hebben gemaakt met elkaar. Geef mij maar al die natuurgeluiden, ik hoor ze honderd keer liever dan al dat constant aanwezige gebrom en gezoem en gedruis waarvan je de bron niet eens kent.

Geen opmerkingen: