vrijdag 28 december 2007

Nederlanders pessimistisch over 2008

Nederlanders zijn samen met de Oostenrijkers uiterst pessimistisch over 2008. Slechts 15 procent van de ondervraagden in beide landen verwacht dat het volgend jaar beter wordt dan dit jaar. Kennelijk kijken de mensen alleen naar hun uiterlijke omstandigheden als ze bepalen of ze optimistisch of pessimistisch zijn. Van de wereld – mensen die zonder God leven – kan ik dat nog begrijpen, maar een christen zou altijd optimistisch moeten zijn. Hij heeft altijd de verwachting dat het beter zal worden. Ik zal proberen dat toe te lichten. Je omstandigheden vormen de leefruimte die je krijgt, maar het kennen van God bepaalt hoe je naar die omstandigheden kijkt en hoe je erop reageert. De meeste mensen ondergaan hun omstandigheden als hun lot. Ze nemen een passieve houding aan, het overkomt ze en misschien heeft God er wel een bedoeling mee. Dat laatste kan heel goed zo zijn, maar waar het om gaat is dat je weet wat je kan doen om de omstandigheden ten goede te keren. Eigenlijk wil ik hier nu niet op ingaan, maar wel op het feit dat je geestelijk steeds sterker wordt als je wandelt met God. Als je de aanwijzingen uit de bijbel serieus neemt dan gaat je leven vruchtdragen, meer vruchtdragen, overvloedig vruchtdragen. Hoe meer je God liefhebt, hoe meer je zijn woord bewaart (doet), hoe meer je zijn heerlijkheid zal zien. En die houding wordt niet bepaald door omstandigheden. De bijbel leert dat God de omstandigheden ten goede gebruikt voor degenen die Hem liefhebben. De omstandigheden maken je meer vruchtbaar voor God. Met God spring je over een muur, met God versla je reuzen, met God ga je door het water en het vuur, met God ga je door het leven en niets zal je kunnen scheiden van zijn liefde en trouw. Een christen die pessimistisch is heeft zijn oog niet gericht op God en zijn beloftes, maar op de tijdelijke uiterlijke omstandigheden. Een pessimist zegt: ‘De vijgeboom zal niet bloeien.’ Een optimist zegt: ‘Al zou de vijgeboom niet bloeien, ..’ Een optimist zet weinig punten, maar veel komma’s. Hij weet verder te kijken dan naar wat hij ziet. Hij heeft hoop op God, die altijd dezelfde is. Zijn beloftes zijn ja en amen. Daarom is er optimisme. In 2008 ga ik hem beter leren kennen. In 2008 ga ik meer vruchtdragen. In 2008 ga ik meer toenemen in liefde. In 2008 ga ik meer genieten van de rijke inhoud van mijn geloof. Hoe kan iemand die met God leeft ooit pessimistisch zijn? Laat je geluk niet bepalen door wat de wereld om je heen je biedt, maar door wat God je geeft en belooft, dan ben je altijd hoopvol en optimistisch.

Geen opmerkingen: