woensdag 5 december 2007

Turkse dief zegt sorry na vijftien jaar

Een Turkse dief heeft een brief gestuurd naar de politie waarin hij zijn spijt betuigd voor vier autodiefstallen van vijftien jaar geleden. Dat heeft de politie dinsdag bekendgemaakt. De man heeft er ook €400 bijgedaan voor de eigenaren van de autoradio’s die hij had gestolen. Ze kregen elk €100 vergoeding. Als ik dit lees zie ik een man voor me die zijn sporen aan het uitwissen is. Een mens kan zich bekeren en een nieuw leven willen beginnen, maar achtervolgd worden door de daden uit zijn oude leven. Vergeven en herstellen zijn dan heel belangrijk. Vergeving vragen aan je slachtoffers en vergeving schenken aan jezelf. De schade vergoeden die je vergoeden kan en je blik op de toekomst richten. Dit zijn bijbelse en dus goddelijke principes. Het is tegelijk een getuigenis naar de mensen die het waarnemen en vaak verbaasd zijn. Het is heerlijk als je ontdekt dat God je vergeven heeft en al je zonden heeft weggedaan, maar dat is niet genoeg. Je moet herstellen wat je hebt aangericht. Paulus, de apostel schrijft in zijn brief aan de gelovigen in Efeze: ‘Wie een dief was, stele niet meer, maar spanne zich liever in om met zijn handen goed werk te verrichten, opdat hij iets kan mededelen aan de behoeftige.’ Stoppen met je foute leven is een ding, maar een ander is om een nieuw leven te beginnen. Deze man heeft in elk geval gedaan wat hij moest en kon doen. Ik hoop dat zijn voorbeeld anderen inspireert om hetzelfde te doen. Wat mij betreft zou het ook niet eens in de krant moeten komen, omdat het zo normaal is.

Geen opmerkingen: