zondag 23 december 2007

Chocolade toch niet zo gezond?

Donkere chocolade is toch niet zo goed voor hart en bloedvaten als we dachten. Dit melden onderzoekers. Die onderzoekers toch, hebben we net met Sinterklaas en Kerst allemaal chocolade gekregen en opgegeten en dan komt dit bericht. Gelukkig duurt het nog even voor de Paaseieren komen, want stel je voor dat mensen massaal gaan reageren op dit bericht. Wat is namelijk het geval? Chocolade is rijk aan de stof flavanol, volgens geleerden goed voor het hart. Donkere chocolade heeft er meer van dan lichtere soorten. Tenminste, dat dachten we tot nu toe, want wat blijkt? De fabrikanten halen juist de flavanol eruit omdat het zo’n bittere smaak heeft. Zo worden we steeds weer opnieuw voor de gek gehouden. Ik kan er wel tegen, want ik kan alles eten en toch gezond blijven, want daar geloof ik in. ‘Zelfs al zouden ze iets dodelijks drinken, dan zal het hun geen schade doen’, leert de bijbel over christenen. Dat vind ik een geruststellende gedachte, trouwens zoveel chocolade eet ik niet en drinken eigenlijk helemaal niet. Nou ja, wat ik eigenlijk zeggen wil, is laat de onderzoekers vooral blijven zoeken en ons steeds weer verrassen met nieuwe ontdekkingen, dan hebben we iets om over te praten of te schrijven en verder draait de wereld toch wel door. Laat je vooral niet de stuipen op het lijf jagen, want dat is niet nodig. ‘Weest in geen ding bezorgd’, leert Paulus de Filippenzen, want dat gaat ten koste van je vrede. Trouwens ook de Here Jezus zelf vertelde al dat dat niets helpt. Laten we liever elkaar vriendelijk toespreken, want in de Spreuken staat: ‘Vriendelijke woorden zijn als honigzeem, zoet voor de ziel en medicijn voor het gebeente.’ Beter dus ook dan chocola.

Geen opmerkingen: