zondag 2 december 2007

Bronwater slecht voor milieu

Bronwater uit een fles is twintig tot vijftig keer zo belastend voor het milieu als water uit de kraan. Daarbij is het ook nog eens honderd tot duizend keer duurder voor dezelfde hoeveelheid kraanwater. Ik neem aan dat deze uitkomst alleen voor de Nederlandse situatie geldt. Het is wel begrijpelijk, want het bronwater moet worden opgepompt, gezuiverd, verpakt, vervoerd, enz. Alle middelen die daarvoor gebruikt worden vervuilen het milieu. Nu klinkt dat dramatischer dan het is, want alle arbeid die mensen verrichten is altijd op een of andere manier vervuilend. Denk aan het gebruik van energie, dat moet ergens worden opgewekt, vervoersmiddelen moeten niet alleen worden geproduceerd, wat al vervuilend is, maar ook het gebruik ervan vervuilt. Kortom, bedenk eens iets wat het milieu niet vervuilt. Het wordt pas dramatisch als de vervuiling permanent is, dat wil zeggen, dat de natuur er geen raad mee weet en het dus niet oplost of wordt afgebroken. Het onderzoek naar bronwater is puur bekeken op kosten voor de gebruiker, niet op het effect ervan op de gezondheid. Water is water, zou je kunnen zeggen, maar er zit wel degelijk verschil in. Allerlei mineralen en zouten en andere stoffen kunnen de samenstelling van het water een bepaalde extra werking meegeven. Net zoals de fluor die aan ons drinkwater is toegevoegd, het glazuur van je tanden versterkt. Flessenwater is dus tot vijftig keer meer belastend voor het milieu en wel tot duizend keer duurder dan het water uit de kraan. Moeten we ons nu schuldig voelen als we water uit flessen drinken? Moeten we ons bewust worden van de energie- en geldverspilling door water in flessen aan te schaffen? Moeten we ons zorgen maken, of zat de onderzoeker, die afstudeert op dit onderwerp gewoon om een aardig onderwerp verlegen? Ik vermoed het laatste, want je mag niet iets onderzoeken wat een ander al heeft onderzocht, dus zijn de onderwerpen waarop iemand promoveert soms weinig relevant voor de samenleving. In elk geval heb ik het probleem opgelost. Ik vul mijn flesje steeds met kraanwater en voel me zo elke keer een beetje rijker door alle besparingen. Trouwens ik heb wel eens vernomen dat fabrikanten van fleswater hetzelfde doen. Daar komt het woord misschien ook wel vandaan.

Geen opmerkingen: