dinsdag 18 maart 2008

Koukleumen om af te vallen

Als je het koud hebt, verbruik je veel meer energie. Dit kan helpen bij het afvallen. Mogelijk kunnen medicijnen worden ontwikkeld die dit effect nabootsen. Ik kon mijn ogen bijna niet geloven en raakte in een staat van opperste verbazing toen ik dit bericht las, want wat wil het geval? Dit heb ik zeker 10 jaar geleden al met succes toegepast en ook verkondigd. Ik had namelijk ontdekt dat ik maar heel langzaam afkoel wanneer ik het warm heb. De weg naar het werk werd lopend afgelegd, maar duurde ondanks dat toch slechts enkele minuten. Het gebeurde dan wel eens in de winter dat de verwarming was uitgevallen en de temperatuur gedaald tot een graad of 10. Iedereen zat dan te klappertanden van de kou met de jassen aan, maar ik begon het pas een of anderhalf uur later te merken dat het koud was. Vanaf dat moment concludeerde ik dat ik dus gerust met open jas door de winterkou naar huis of naar het werk kon lopen zonder het te merken. Zo begon mijn experiment dat een hele winter heeft geduurd. Mijn jas is een hele winter niet dicht geweest en ik liep op instappers door de sneeuw. Al gauw deed het gerucht de ronde dat mijn wetenschappelijk gedrag een uiting was van mijn sektarische geloof en dat iedereen in die sekte er zo moest bijlopen. Ja mensen, het is allemaal authentiek. Intussen wende mijn lichaam aan de tochtjes door de kou en ik had er werkelijk geen centje last van. Hoe vaak mensen niet aan me vroegen: “Heb je het niet koud, zo met je jas open?” Mijn antwoord was steevast: “Nee, helemaal niet, lekker juist.” Dat laatste alleen om te stangen natuurlijk, want je zag dan dat de verbazing hun gezicht bijna vertrok tot een grimas. Al lopend door de kou en de maanden bedacht ik dat mijn lichaam toch wel extra arbeid zou moeten leveren om de boel op temperatuur te houden. Inmiddels was ik zo aan de lage temperaturen gewend dat ook in huis de verwarming een graadje naar beneden werd bijgesteld, Op een zeker moment was het binnen niet warmer meer dan 18 graden. Dat gaf wel problemen als er bezoek kwam, want die klaagden altijd dat het koud bij ons was en dat was ook zo. De laatste fase van het experiment kwam toen ik ging meten of mijn gewicht inderdaad gedaald was door al die open-jas bewegingen en inderdaad, ik was in de loop van die winter wat afgevallen. Voor mij was daarmee het bewijs geleverd en kon ik stoppen. Het werd trouwens ook al weer lente en dan houdt het effect op natuurlijke wijze op te bestaan. Ik vind het zo leuk dat ik de wetenschap zo’n jaar of 10 voor ben geweest en dat ik nu eigenlijk gewoon gelijk krijg. In een klap ben ik niet meer eigenzinnig of eigenwijs of op zijn zachtst gezegd een beetje vreemd, maar een doodgewone serieuze wetenschapper. Dat ik dit nog mag meemaken. Als nu de winters maar niet te warm worden.

Geen opmerkingen: