maandag 17 maart 2008

Nederland loopt over van de afstandsbedieningen

Met de opkomst van allerlei gadgets en andersoortig elektrische apparatuur groeit ook het aantal afstandsbedieningen in huis. In Nederland bestaan er al 66 miljoen en in de meeste huishoudens zijn er minstens 4 te vinden. Makkelijk hoor, zo’n knopje waarmee je alles kan regelen, zittend in je stoel. Je hebt dan een gevoel van macht, alsof je de piloot van een vliegtuig bent. Alles is op afstand te bedienen, nou ja, bijna alles. De tv, de radio, de video, de lichten in huis en ga zo maar door. De grote vraag is natuurlijk wie hem in handen heeft. In Nederland is dat meestal de man, maar in zuidelijker landen zijn de vrouwen meer mans en beheren het huis. Vaak leidt het hebben van de afstandbediening tot onenigheid en kan zelfs uitlopen op agressie. Ik neem aan dat ik dat niet hoef uit te leggen, we kennen de voorbeelden. Mijn vrouw en ik zijn in het gelukkige bezit van een dubbele afstandbediening voor de tv. We hebben er dus allebei een, zodat we onafhankelijk van elkaar de tv kunnen bedienen. Dat is reuze makkelijk en ook zeer aan te bevelen. Je hoeft dan nooit meer te vragen om een andere zender en kan ook zelf het geluid harder of zachter zetten, of geheel uit. Je hoeft ook niet te zoeken waar dat ding gebleven is en zelfs als je die van jou kwijt bent, kun je nog de andere nemen. Het werkt een beetje als een lesauto met dubbele bediening. Je laat de ander sturen, maar houdt zelf de mogelijkheid in te grijpen. Ik vind het een prima oplossing, want het gaat uiteindelijk toch alleen maar om het gevoel de controle te hebben. En eerlijk is eerlijk, mijn vrouw gunt me dat wel en ik gun het haar ook, zolang ik maar bij de mijne kan.

Geen opmerkingen: