vrijdag 28 maart 2008

Leeuwarden krijgt 'pratende' bewakingscamera

Leeuwarden zet een nieuw wapen in in de strijd tegen uitgaanspubliek dat zich niet aan de regels houdt: een 'sprekende' camera. Dat is leuk, loop je nietsvermoedend op straat, word je opeens toegesproken door een luidspreker. “Hé jij daar, ja jij met dat hondje, heb je een schepje bij je?” Ik zou dat ook wel willen bij mijn eigen huis. Dat is ook een uitlaatplaats van viervoeters met bazen zonder schepje, de gevolgen laten zich raden. Ik heb geen zin er iets van te zeggen, want mijn vriendelijkheid moet alle mensen bekend zijn, maar een pratende camera zou natuurlijk een uitkomst zijn. Zoiets moet de politie ook hebben gedacht. Erop afgaan lokt alleen maar agressie uit, maar een strenge stem uit de luidspreker kan precies de correctie geven die nodig is. En mocht de camera registreren dat het niet helpt, dan kan er altijd nog een mannetje heen. Het kan ook een oplossing zijn voor het tekort aan blauw op straat. Je kunt zelfs een bandje met af en toe een opmerking afdraaien, zodat de mensen de illusie hebben dat er aandacht is. Als je een minuut of 10 zelf oplet en daarna je bandje draait gaat het wel goed volgens mij. Dan kun je in de tussentijd op andere straten letten. Dan heb je hetzelfde effect als bij de flitspalen, je weet dat er niet altijd een camera inzit, maar je weet het nooit zeker, dus matig je toch je snelheid. Er is alleen een klein probleempje, moet er nu Fries worden gesproken of Hollands? Want ja, het moet wel verstaanbaar blijven, toch?

Geen opmerkingen: