vrijdag 14 maart 2008

Kortslapers worden sneller dik

Mannen die minder dan vijf uur per nacht slapen lopen een verhoogd risico op overgewicht of een hoge bloedsuikerspiegel. Dat heeft een Japans onderzoek aangetoond. Dat is een interessant bericht, want ik slaap zelf ook meestal minder dan 5 uur per nacht en draag ook wat extra kilo’s mee in mijn schoenen. De reden om dikker te worden bij minder slaap is helder, je hebt veel meer gelegenheid om wat te eten. Nu is het ook weer geen wet van Meden en Perzen, want je blijft natuurlijk zelf bepalen of en wat je eet. Ik leef in de gelukkige omstandigheid dat ik de hele dag door nauwelijks trek heb in eten en doe dat dan ook matig. Mijn menu tot de avond bestaat uit een gebakken eitje en twee kopjes koffie. O ja en een paar glazen water en een verdwaalde sinaasappel. De avondmaaltijd stelt ook weinig voor wat volume betreft en bestaat uit niets anders dan groente en een stukje vlees. Tot zover weinig kans om dik te worden. Het moeilijkste deel van de dag vormen de laatste uurtjes, zo tussen 11 en 1 uur. Dan begin ik lekkere trek te krijgen en verwen ik mezelf met boerenkaas, een glaasje wijn, wat nootjes of een stukje worst. Heerlijk gewoon, om zo met je voeten op tafel de dag nog eens te overdenken. Tot vorige week kroop dan ook nog de kat op schoot en huiselijker kon het niet worden. Wat is nu de moraal van dit verhaal? Wat mij betreft, slaap niet te lang, want dan ben je arm voor je het weet, (volgens de bijbel dan hè, lees maar na in de Spreuken). Slaap ook niet te kort want dan loop je de kans te dik te worden en bovendien worden de meeste mensen er chagrijnig van. Maar ik weet niet of daar al Japans onderzoek naar is gedaan.

Geen opmerkingen: